جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
چهار مزیت شیشه هوشمند
فهرست مطالب

آخرین مقالات

چهار مزیت شیشه هوشمند

چهار مزیت شیشه هوشمند

فهرست مطالب

امروزه مردم به دنبال راه حل های کار آمدتری برای رفع نیاز های خود هستند، به همین جهت از فناوری کمک می گیرند. در همین راستا شیشه های هوشمند قابل تعویض به خاطر مزایا و خاصیت منحصر به فردشان جایگزین شیشه های معمولی شده و متقاضیان زیادی دارند چرا که یک راه حل عالی برای حفظ حریم خصوصی است. شیشه های هوشمند به دو دسته شیشه هوشمند فعال و شیشه هوشمند منفعل تقسیم می شود که هر کدام از آن ها انواع مختلفی دارد. شیشه های هوشمند فعال شامل: شیشه هوشمند SPD، شیشه های هوشمند LC، شیشه هوشمند الکتروکرومیک است. شیشه هوشمند منفعل شامل: شیشه فوتوکرومیک و شیشه ترموکرومیک است. در این مقاله به انواع شیشه های هوشمند و برخی از مزایا آن ها می پردازیم.

شیشه های هوشمند فعال

این شیشه ها برای تغییر خصوصیات فیزیکی شان نیاز به جریان برق و الکتریسیته دارند که در ادامه به انواع آن ها اشاره میکنیم:

شیشه هوشمند SPD

شیشه های هوشمند SPD در وهله اول شفاف و بعد از حرکت جریان الکتریکی مات می شوند. شما می توانید میزان تابش نور به داخل فضا را به اندازه دلخواه خود تنظیم کنید.

شیشه های هوشمند LC

شیشه های هوشمند LC و PDLC قبل از عبور جریان برق شفاف است و سرعت تغییر حالت شفاف به مات تنها چند ثانیه طول می کشد و سریع تر از سایر شیشه های هوشمند است. این شیشه ها عمدتا در ساختمان های تجاری و اداری به کار می روند.

چهار مزیت شیشه هوشمند

شیشه هوشمند الکتروکرومیک

شیشه های هوشمند الکتروکرومیک مانند شیشه های LC قبل از عبور جریان برق شفاف هستند اما بعد از روشن شدن در ابتدا نیمه مات و در مدت زمان کوتاهی کاملا مات می شود.

شیشه های هوشمند منفعل

شیشه های هوشمند منفعل با توجه به محرک های خارجی مثل نور یا گرما تغییراتی در ظاهرشان رخ می دهد؛ در ادامه به معرفی انواع این شیشه ها می پردازیم:

شیشه ترموکرومیک

همانطور که پیشتر توضیح دادیم خصوصیت ظاهری شیشه های هوشمند ترموکرومیک با استفاده از نور طبیعی خارج از فضا تغییر می کند. عمدتا این شیشه ها به عنوان پنجره برای کنترل میزان گرمایی که به داخل ساختمان راه پیدا می کند کاربرد دارند و از شیشه های هوشمند فعال کم هزینه تر و نصب آن ها ساده تر است به همین دلیل در معماری ساختمان ها بیشتر به کار می رود.

شیشه های فوتوکرومیک

این شیشه ها با توجه به میزان اشعه ماورای بنفش نور را به فضای داخل انتقال می دهند و بیشترین کاربرد آن ها به عنوان پنجره و نمای شیشه ای ساختمان ها است.

چهار مزیت شیشه هوشمند

برخی از مزایای شیشه های هوشمند

1.سبک

شیشه هوشمند یک راه حل باور نکردنی برای حفظ حریم خصوصی است. این شیشه ها با استفاده از جریان برق مات و روشن می شوند و که به طور دستی قابل تغییر است. وقتی کلید روشن را بزنید سطح شیشه واضح و شفاف و فضای داخلی از بیرون قابل مشاهده است و زمانی که خاموش کنید شیشه یک حالت کدر مانند پیدا کرده و مات می شود. به این صورت از ورود نور جلوگیری کرده و مانند دیوار عمل می کند و همچنین عایقی در برابر عبور صدا و حرارت است. شیشه های هوشمند به دلیل سرعت بالا در تغییر حالت شیشه و استفاده حداقلی از نیروی برق هم در محیط های مدرن و هم در محیط های کلاسیک و سنتی گزینه بسیار عالی به نظر می رسد.

2. استفاده و نگهداری آسان

این محصول در حالی که با برق کار میکند و یک نوع تکنولوژی محسوب می شود، عملکردی بسیار آسان دارد. تقریبا به خاطر ظاهر شفافش در هر جایی کاربرد داشته و به سبب اینکه با جریان برق کار می کند در برابر جریان الکتریسیته عکس العمل نشان داده و خصوصیات فیزیکی شیشه تغییر می کند. همچنین نسبت به شیشه های معمولی مقاومت و استحکام بالاتری دارد. برای داشتن هر دو حالت مات و شفاف نیاز به چسباندن یک فیلم هوشمند به پشت شیشه دارید که احتمال آسیب رسیدن به آن زیاد است. راه حل بهتر آن این است که شیشه هوشمند مات شونده توسط دو لایه شیشه ساخته و فیلم هوشمند مابین این دو شیشه با روش لمینیت قرار بگیرد که به این صورت امنیت و بهداشت شیشه بالا رفته و در محیط های بسیار مرطوب مشکلی برایش به وجود نمی آید. سهولت استفاده و نگهداری از این شیشه ها باعث شده کاربردهای بسیار زیادی در محیط های مختلف مانند بیمارستان، مدارس، شرکت ها و … داشته باشد.

چهار مزیت شیشه هوشمند

3. انتقال نور

گاهی اوقات مقدار نوری که از بیرون به داخل فضا می تابد بسیار زیاد است و ما هم نمیخواهیم فضایی تاریک داشته باشیم، شیشه های هوشمند با طراحی منحصر به فردشان به ما این امکان را می دهند تا میزان نوری که می خواهیم در فضا داشته باشیم را تنظیم کنیم بنابراین شما میتوانید یک منبع نور طبیعی و ملایم را در فضای خود داشته باشید. در محیط کار یا خانه قرار گرفتن در معرض نور طبیعی می تواند تاثیر فوق العاده ای بر روی روحیه افراد داشته باشد.

4. حریم خصوصی

حفظ حریم خصوصی یکی از اصلی ترین مزایای شیشه های هوشمند است و از این فناوری در مکان های که حتی انتظارش را ندارید می توانید استفاده کنید. از پارتیشن های سالن های کنفرانس گرفته تا باشگاه ها و استخرها برای حفظ حریم خصوصی کاربرد دارند.
شیشه های هوشمند در فضاهایی که اشیای قیمتی در آن وجود دارد مانند موزه ها، طلا فروشی ها، صرافی ها و… نیز به کار میروند. به دلیل امنیت و عایق بودن این شیشه ها در مقابل اشعه UV، برای پنهان کردن اشیای قیمتی و آسیب نرسیدن آن ها از نور خورشید می توانید در مواقع لزوم شیشه را مات کرده و از آن ها محافظت کنید و همچنین می توان از این شیشه ها به عنوان پرده نمایش برای نمایش دادن ویدئو و تصاویر استفاده کرد. یکی دیگر از مهمترین کاربرد های شیشه های هوشمند استفاده از آن ها در شیشه بالکن است، زیرا عایق حرارت و صدا هستند و همچنین به خاطر تغییر میزان شفافیتشان حریم خصوصی را برای شما ایجاد کرده و شما به راحتی میتوانید از مناظر اطراف خود لذت ببرید.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x