جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
شیشه
فهرست مطالب

آخرین مقالات

تفاوت های شیشه سکوریت و شیشه لمینت

شیشه

فهرست مطالب

امروزه شیشه نسبت به جنس و کاربرد ساده و قدیمی خود تغییر یافته و در میان معماران و طراحان داخلی تبدیل به یک مصالح ساختمانی پراستفاده شده است. شیشه در سازه‌های مختلف مانند خانه‌ها، راهروها، پیاده‌روها، کفپوش‌ها، مغازه‌ها، فرودگاه‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما شکستن شیشه می‌تواند منجر به ایجاد صدمات و خسارات جبران‌ناپذیری شود. بنابراین برای پیشگیری از چنین خطراتی، شیشه‌های چندلایه که در برابر ضربات سنگین به اندازه کافی مقاوم باشند، ساخته شده‌اند. از شیشه‌های لمینت و سکوریت برای حفاظت در برابر خطرات استفاده می‌شود. البته تفاوت شیشه لمینت و سکوریت کاملا محسوس است.

تفاوت شیشه سکوریت و لمینت

اگر به‌دنبال شیشه ایمن و بی‌خطر برای پنجره‌های منزل خود هستید، شیشه لمینت بهترین انتخاب خواهد بود. لمینت نوعی شیشه لایه‌ لایه با ورق چندلایه است که بین دولایه شیشه قرار دارد. این ورق چندلایه معمولاً از پلی وینیل بوتیرال یا PVB ساخته می‌شود و مانند نوعی چسب برای کاهش خطر در صورت شکسته شدن شیشه عمل می‌کند. تعداد لایه‌ها می‌توانند تا 9 برابر نیز باشند، بین هر دو ورق شیشه یک لایه PVB نیز وجود دارد.

فرق شیشه سکوریت و لمینت ایمنی بالاتر شیشه لمینت به‌دلیل وجود طلق است. لمینت در ضربات به‌دلیل لایه طلق میانی فرو نمی‌ریزند و خرده شیشه‌ها به لایه طلق می‌چسبند؛ اما در هنگام شکستن شیشه سکوریت خرده‌های آن فرو خواهند ریخت. ضخامت مواد استفاده شده در شیشه بر مقاومت آن تاثیر چشمگیری دارد. لمینت در برابر ضربه در مقایسه با نوع سکوریت مقاومت بالاتری داشته و در مناطقی با آب‌وهوای طوفانی نصب لمینت مناسب‌تر خواهد بود.

هزینه‌ تولید محصولات شیشه‌ای به عواملی از جمله مقاومت در برابر نور خورشید، رنگ‌های متفاوت، ضخامت و هر مورد دیگری بستگی دارد. تمامی این موارد بر هزینه‌ها موثر خواهند بود؛ اما در مجموعه تفاوت شیشه سکوریت و لمینت در قیمت گران‌تر شیشه لمینت است. شیشه سکوریت با شکستن به تکه‌های ریز و غیربرنده تقسیم می‌شود که هیچ‌گونه خطر جانی نخواهد داشت؛ اما به هر حال شیشه فرو می‌ریزد. شیشه‌های لمینت برای رفع این مشکل فرو ریختن ساخته شده‌اند.

شیشه

تفاوت وزن، رنگ و شفافیت شیشه سکوریت و لمینت

یک لایه طلق مانند در شیشه لمینت وجود دارد. این لایه میانی وزن این شیشه را از شیشه سکوریت سنگین‌تر می‌کند. بنابراین فرق شیشه سکوریت و لمینت، سنگین‌تر بودن وزن شیشه لمینت است. رنگ شیشه لمینت وابسته به رنگ طلق استفاده شده در آن است. شفافیت لمینت و سکوریت بسیار به یکدیگر نزدیک بوده و تشخیص تفاوت شیشه سکوریت و لمینت آسان نیست.

شیشه لمینت چیست؟

شیشه لمینت با چسباندن دو یا چندلایه شیشه به همراه یک لایه PVB انعطاف‌پذیر تولید می‌شود. این امر از طریق یک فرآیند گرما و فشار انجام می‌گیرد که در آن پیوند شیمیایی ایجاد شده بین شیشه و لایه PVB نه تنها آن‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد، بلکه آن‌ها را به هم متصل نموده تا یک ماده کاملاً جدید به وجود آید.

مزایای شیشه لمینت چیست؟

شیشه لمینت معمولاً با هدف ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چراکه حتی اگر شیشه شکسته باشد، لایه‌های PVB باعث می‌شوند که لایه‌های شیشه به آن‌ها بچسبند و از قاب پنجره بیرون نریزند و در خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند بسیار کاربردی و مفید است. لایه‌های PVB سبب کاهش انتقال اشعه ماوراءبنفش به داخل خانه شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی را کاهش می‌دهد.

این نوع شیشه بسیار بادوام‌تر از شیشه معمولی است، حتی نصب آن نیز نیازمند تلاش و زمان زیادی نخواهد بود. حتی در برابر ضربه اشیای فلزی و سنگ نیز از خود مقاومت نشان می‌دهد. شیشه‌های لمینت نیز نسبت به شیشه‌های معمولی در برابر تغییرات دما و فشار بسیار کمتر آسیب‌پذیر هستند. خواص ویسکوالاستیک لایه میانی تخصصی PVB، شیشه لمینت را به یک عایق صوتی عالی تبدیل می‌کند. برای خانه‌هایی که افراد مسن یا حیوانات خانگی در آن‌ها زندگی می‌کنند، یک مزیت به حساب می‌آید.

کاربرد شیشه لمینت چیست؟

رایج‌ترین استفاده شیشه لمینت در شیشه جلو اتومبیل است؛ چراکه نه تنها این نوع شیشه بسیار قوی‌تر از شیشه آنیل شده معمولی بوده و با ضربه‌های معمولی نمی‌شکند، اگر در موارد نادری شکسته ‌شود نیز به تکه‌های تیز خرد نشده، بلکه قطعات شیشه به یکدیگر می‌چسبند و شکلی شبیه به تار عنکبوت به وجود می‌آید. در نتیجه احتمال خطرهای جدی را کاهش خواهد داد.

شیشه لمینت در ساختمان‌ها برای محافظت در برابر اتفاقاتی مانند آتش‌سوزی یا زلزله انتخاب مناسبی است. شیشه‌های لمینت نسبت به شیشه‌های معمولی در برابر آتش مقاوم‌تر هستند، به این معنا که شکستن آن به زمان نیاز داشته و در این مدت ساکنان ساختمان می‌توانند از آنجا خارج شوند. در هنگام زلزله، شیشه فوراً شکسته نشده و از قاب آن بیرون نمی‌افتد. در نتیجه عبور و مرور از کنار پنجره برای افراد بسیار بی‌خطر است. ویترین‌ها و درهای مغازه‌ها اغلب از شیشه لمینت ساخته می‌شوند. کاربرد شیشه‌های لمینت در ساختمان‌های مسکونی و تجاری افزایش یافت.

شیشه سکوریت چیست؟ مزایا و کاربردها

شیشه سکوریت یا شیشه حرارت دیده، یک نوع شیشه مستحکم و ایمن است. این شیشه از طریق یک فرآیند گرمایش و سرمایش مخصوص، بدون اعمال فشار شیمیایی، ساخته می‌شود. در این فرآیند، شیشه ابتدا گرم و بلافاصله خنک خواهد شد. خنک شدن سریع سبب می‌گردد تا قسمت بیرونی شیشه سریع‌تر از قسمت مرکزی آن خنک شود. این اختلاف در سرعت سرد شدن به همراه تغییر در حجم شیشه، در مرکز شیشه تنش ایجاد می‌کند.

این تنش شیشه را قوی‌تر و مقاوم‌تر از شیشه معمولی می‌سازد. شیشه سکوریت به‌طور معمول در برابر باران، باد و ضربه‌های مکانیکی نیز مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. این نوع شیشه در بسیاری از مکان‌هایی که نیاز به ایمنی و مقاومت شیشه بوده مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیشه سکوریت برای استفاده در پنجره، درب، شیشه‌های خودرو و نمای ساختمان بسیار مناسب است. فرق شیشه سکوریت و لمینت در نحوه ساخت را نیز به‌خوبی متوجه دریافتیم. از جمله مزایای شیشه سکوریت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در برابر باد و طوفان مقاوم است.
  • از استحکام کششی برخوردار است؛ به این معنا که بدون شکستن خم می‌شود.
  • شیشه سکوریت در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف شاخته می‌شود.
  • در صورت شکستن، شیشه به‌جای خرده‌های تیز به خرده مکعب‌های گرد تبدیل می‌شوند.

 

شیشه

کاربردهای شیشه سکوریت:

  • پله‌های شیشه‌ای
  • پنجره‌های بزرگ
  • کف شیشه‌ای
  • شیشه‌های خودرو
  • حفاظ و نرده‌های شیشه‌ای

سخن پایانی

شیشه در دنیای معماری امروز جایگاه ویژه‌ای داشته و در سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت جلوگیری از صدمات حاصل از شکستن شیشه، شیشه‌های نشکن روی کار آمده‌اند که دو نوع شیشه سکوریت و لمینت بسیار شهرت دارند. تفاوت شیشه سکوریت و لمینت در نوع شکستن به تکه‌های ریز و برندگی آن‌ها است. البته هر دوی آن‌ها بی‌خطر هستند. از دیگر تفاوت شیشه لمینت و سکوریت می‌توان به در معرض حرارت قرار گرفتن و سرد و گرم کردن شیشه در حین ساخت اشاره کرد. قیمت شیشه لمینت از سکوریت بیشتر بوده و هر کدام مزایای خاص خود را دارند.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 1
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x