جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
jacalyn-beales-ub1SVTWHzZc-unsplash
فهرست مطالب

آخرین مقالات

آینه ها چگونه تولید می شوند؟

jacalyn-beales-ub1SVTWHzZc-unsplash

فهرست مطالب

در گذشته مردم از سنگهای ابسیدین یا شیشه‌ی آتشفشانی که سنگی غنی از سیلیکات است و بافت شیشه ای سیاه رنگی دارد، به عنوان آینه استفاده می کردند. این سنگها را وقتی کاملا جلا می دادند، با وضوح بالایی بازتاب می کردند و به آینه تبدیل می شدند.

سنگ ابسیدین که در گذشته به عنوان آینه از آن استفاده می شد

با گذشت زمان، با رشد تمدن‌ها و تکنولوژی به تدریج مردم از طلا، نقره و آلومینیوم به همان روش قبل آینه می ساختند. حدود سال 1600 قبل از میلاد مسیح، استفاده از نقره و آینه اندود کردن با نیترات نقره به محبوب ترین روش ساخت آینه بدل شد و امروزه نیز از آن استفاده می شود.

در دوران باستان از فلزهای جامد مانند برنز و بعدها نقره برای تولید آینه استفاده می شد و به همین علت آینه ها بسیار گران بودند و در عین حال این آینه ها مستعد خوردگی نیز بودند.

اما ونیزی ها و شیشه سازان این منطقه، در قرن 16 با استفاده از جیوه توانستند از شیشه آینه بسازند. آنها برای اولین بار در تاریخ پشت شیشه را با جیوه پوشاندند و بازتابی بدون انحراف و تقریبا کامل به دست آوردند.

امروزه، شیشه و بستر آینه در ابتدا شکل داده می شود، سپس صیقل کاری شده و تمیز می گردد و نهایتا با پوششی از جیوه به آینه تبدیل می گردد.

روش ساخت آینه

مراحل ساخت آینه بسیار ساده است. اساس آن نیز پوشاندن یک پوشش بازتابنده بر روی یک ورقه شیشه است. شیشه به دلیل شفافیت، در دسترس بودن و آسانی تولید، استحکام و ماندگاری و قابلیت تغییر شکل بسیار یکی از اصلی ترین اجزای آینه است اما در واقع گزینه مناسبی برای بازتاب نیست و برای رفع این مشکل با مواد رایجی مانند نقره، طلا یا کروم پوشانده می شوند. امروزه آینه های ساخته شده از شیشه توسط نقره یا آلومینیوم پوشانده می شوند.

نکته مهم این است که شیشه باید به طور کامل و بی نقص پوشانده شود و هرگونه ناخالصی و یا مشکل در این فرآیند، انحراف تصویر بازتاب شده نهایی را منجر می شود.

بیشتر بخوانید: مراحل تولید شیشه

روش پوشاندن شیشه با فلزات و ساخت آینه

روشهای گوناگونی برای پوشاندن شیشه با فلز و ساخت آینه وجود دارد. در تولیدات کارخانه‌ای، شیشه را با فلزات جوشانده شده در کوره ها می پوشانند. یک لایه بسیار نازک اما کامل و دقیق از فلز روی شیشه می نشیند. سطح پشتی آینه را نیز برای جلوگیری از آسیب دیدن روکش فلزی رنگ آمیزی می کنند.

آینه ها برای دوام بالا به طراحی مخصوص نیاز دارند و شیشه مورد استفاده نیز باید صاف، بی نقص و با دوام باشد. برای مصارف خانگی نیز صخامت آینه بسیار با اهمیت است چرا که مقاومت آن به نسبت ضخامت افزایش می یابد.

برای آینه هایی که وظایف سنگین تری به عهده دارند، مانند آنهایی که در پزشکی یا تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می گیرند، سطح شیشه باید به خوبی طراحی شود تا در عین حال که انحانا دارد یکنواختی نیز داشته باشد. در این صورت، با چنین آینه هایی میتوانید تصاویر بزرگتر یا کوچکتر نیز داشته باشید.

درواقع نوع روکش بستگی به طرح آینه خواهد داشت. مهم ترین ویژگی هایی که در انتخاب پوشش باید در نظر بگیرید نیز دوام و بازتاب است.

بخش مهمی از فرآیند تولید آینه مانند هر تولیدات دیگری، کنترل کیفیت است. این کنترل نیز می تواند با چشم غیر مسلح یا حتی میکروسکوپ صورت گیرد تا بالاترین دقت را در پیدا کردن خراش و ناهمواری ها داشته باشیم.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 4 / 5 – تعداد رای 5
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدباقر فضلی

ممنون از مطالب جالب تون
بنده طراح داخلی هستم و میخوام از متریال شما در پروژه های خودم استفاده کنم.در اسرع وقت با شما تماس میگیرم و باهاتون ارتباط برقرار میکنم و آدرس پروژه و سوالات خودمو ازتون میپرسم.

Shahla ahanpay

بنده بصورت کامل وب سایت و مقالات شما را رویت کردم،بسیار جالب و مفید بود،بنده هر هفته پیگیر هستم و امیدوارم به روز رسانی شما ادامه دار باشد.

مسعود کریمی زاویه ای

سلام.تا به امروز نحوه تولید شیشه را نمیدونستم.خیلی عالی و جذاب بود،امیدوارم کارتون را به همین سبک ادامه دهید تا ما هم مراجعه پایدار داشته باشیم.

احسان زاویه

میشه ازتون خواهش کنم تعداد مقالات را بیشتر کنید که سطح اطلاعات ما در مورد شیشه و آیینه بیشتر شود.ممنونم

عبدالجلیل "حکیمی"

سلام خدمت شما دوستان خوبم عبدالجلیل حکیمی هستم از کابل افغانستان ازمطالب که به دست نشر میسپارید جهان سپاس اگر امکان دارد مواد که جهت تشکیل شیشه وآینه به کار میرود ومعادن این شیشه درکجا است معلومات دهید خوب خواهد شد. تشکر الله ج حافظ شما

کیان

خیلی عالی ممنون از نویسنده ی این متلب

رها

خوب بود ولی زیاد

7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x