جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
وایت برد مغناطیسی
فهرست مطالب

آخرین مقالات

مقایسه تخته وایت برد مغناطیسی و شیشه ای

وایت برد مغناطیسی

فهرست مطالب

تخته وایت برد برای اولین بار توسط فردی به نام مارتین هیت ساخته شد. وی در جنگ کره عکاس بود. مارتین هنگام کار با نگاتیو‌ها متوجه شد که وقتی با ماژیک روی فیلم‌ها می‌نوشت، می‌توانست آن را با یک دستمال خیس پاک کند و این آغازی برای ساخت نخستین تخته وایت برد اولیه بود. وایت برد در اواخر دهه ۱۹۵۰و اوایل دهه ۱۹۶۰ تولید و در بازار پخش شد. این تخته ها در سال ۱۹۹۰به دلیل ایجاد آلرژی و بیماری‌های ریوی و گرد و خاک پخش شده از گچ تخته سیاه می‌شد وارد کلاس‌های درس شد. اولین وایت بردها بسیار گران قیمت بودند. از جنس ملامین ساخته شده و بهترین جایگزین برای تخته سیاه و گچ بودند. ولی ایرادی که داشتند زود لکه دار شده و بعد از مدتی به سختی پاک می‌شدند. لعاب دادن به سطح ورقه‌های مغناطیسی روشی بود که به کیفیت بهتر و با صرفه شدن تولید و قیمت پایین‌تر تخته وایت برد منجر شد.

تفاوت وایت برد شیشه ای و مغناطیسی

از انواع وایت بردهای موجود در بازار می‌توان به وایت بردهای شیشه‌ای و مغناطیسی اشاره کرد. در مقاله زیر ویژگی هر کدام از محصولات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ویژگی وایت بردهای مغناطیسی

وایت برد مغناطیسی از صفحه فلزی سفید رنگی که از جنس آهن یا فولاد است ساخته شده که با پوشش رنگ سفید کوره ای، شفاف، صیقلی، صاف و بدون موج و با قابلیت پاک شوندگی خیلی زیاد هستند. این محصول دارای قاب آلومینیومی با گوشه‌های فلزی یا پلاستیکی است. پشت آن ام دی اف و لایه داخلی آن از جنس یونولیت به منظور جلوگیری از پیچیدگی و تاب برداشتن است. نصب آن بر روی دیوار به دلیل داشتن قلاب بسیار آسان است و دارای جای تخته پاک کن و ماژیک است.

 

وایت برد مغناطیسی

 

مهم‌ترین تفاوت تخته وایت برد‌های شیشه‌ای و مغناطیسی

مهم‌ترین تفاوت این تخته‌ها این است که از تخته وایت برد مغناطیسی می‌توان علاوه بر کاربرد نوشتاری به عنوان تابلو اعلانات نیز استفاده کرد. به این دلیل که صفحه سفید آن با داشتن آهن‌ربا قابلیت جذب دارد که می‌توان اطلاعیه، نقشه و علائم آموزشی را روی آن نصب کرد. هم‌چنین این تخته‌ها در محیط‌های مرطوب و گرم مقاوم بوده و دارای وزنی متعادل با قابلیت حمل و جابجایی آسان هستند و دیگر ویژگی منحصر ‌به فرد آن‌ها استحکام در برابر شکستگی است.

تفاوت وایت برد‌های شیشه‌ای و مغناطیسی در جابجایی و نصب

تخته‌های مغناطیسی قابلیت جابجایی و نصب راحتی دارند و به علت مصرف دوگانه‌ای که دارند از پرمصرف‌ترین وایت برد‌های موجود در بازار هستند. به‌خصوص برای مصارف در نهادهای آموزشی مثل مدارس، دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و … .

اشکال این نوع تخته این است که صفحه آن نسبت به مواد پاک کننده حساسیت بالایی دارد که باعث آسیب صفحه آن می‌شود.

ویژگی وایت بردهای شیشه‌ای

وایت برد‌های شیشه‌ای تفاوت‌هایی با انواع دیگر وایت برد‌ها دارند. مهم‌ترین تفاوت، ساختار فیزیکی آنها است. این تخته‌ها ساخته شده از موادی به نام شیشه هستند که بهترین ویژگی را از نظر پاک شوندگی دارند، قابل شستشو هستند حتی اگر دچار رنگ شدگی و یا هر نوع آلودگی دیگر شده باشند. ویژگی دیگر آنها ظاهر زیبایی‌شان است که به زیبایی محیط و دکوراسیون داخلی محل بسیار کمک می‌کند.

 

وایت برد شیشه ای سیاه

 

معایب تخته های وایت برد شیشه‌ای

مهم‌ترین معایب این نوع تخته‌ها شامل موارد زیر است:

  • خطر شکستگی هنگام حمل و نصب
  • ایجاد دوبینی بین نوشته ها و انعکاس تصویر
  • وزن زیاد که عملیات حمل و نصب را مشکل می‌کند
  • انعکاس تصاویر روی شیشه و بازتاب آن

اصول نگهداری تخته وایت برد شیشه ‌ای و مغناطیسی

تمیز کردن تخته وایت برد شیشه ای آسان‌تر از وایت برد‌های دیگر است، چرا که رد ماژیک در سطح صاف شیشه اصلا نفوذ نمی‌کند و باعث ایجاد لکه نمی‌شود. هم‌چنین روی آن‌ها می‌توان از انواع ماژیک مایع یا گچی استفاده کرد.

نکات اصلی در تمیز کردن تخته وایت برد مغناطیسی شیشه‌ای

بنا به توصیه تولیدکنندگان دستورالعمل هایی برای تمیز کردن سطح این تخته‌ها وجود دارد که در نهایت منجر به افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود‌. در زیر برخی از این موارد را برمی‌شماریم.

  • استفاده از پاک کن‌های مخصوص، اسفنج مخصوص یا پارچه نخی با پرزهای نه چندان زبر استفاده کرد که عاری از گرد و خاک و آلودگی های دیگر باشد. تا سطح تخته خراشیده نشود و طول عمر آن کاهش نیابد.
  • تاثیر آفتاب بر روی برخی مواد پاک کننده می‌تواند باعث ایجاد یک تاثیر احتمالی روی شیشه شود برای جلوگیری از این حالت بهتر است محلول‌های تمیز کننده را محدود کنید یا در طول شب استفاده کنید و یا آثار آن را روی شیشه با آب خوب از بین ببرید.
  • برای تمیز نگه داشتن صفحه تخته از فراورده‌های حاوی الکل با درصد ملایم استفاده کنید. مثلا می‌توانید از افشانه‌های خوشبوکننده به جای الکل قوی استفاده کنید.

نکات مهم برای افزایش طول عمر تخته مغناطیسی

  • نگهداری تخته در دمای مناسب به طوری که در معرض تغییر دمای مداوم قرار نگیرد.
  • از نوار چسب روی صفحه وایت برد استفاده نکنید چرا که موجب به جا ماندن جرم‌هایی بر روی شیشه می‌شود که کاربر را وادار می‌کند برای از بین بردن آن از ابزار خشنی مانند کاردک استفاده کنند.
  • استفاده از ماژیک مخصوص وایت برد شیشه‌ای باعث طول عمر بیش‌تر تخته می‌شود.
  • تمیز کردن مداوم و هر روزه تخته مهم نیست، در طول هفته یا روزانه چقدر از تخته استفاده می‌کنید مهم این است که روزانه تخته را پاک کنید چرا که رد ماژیک ها در تماس با هوا و در مدت طولانی خشک می‌شود و پاک کردن آن را سخت می‌کند و همین مساله ممکن است باعث آسیب به صفحه تخته شود.

اگر موارد ذکر شده در بالا را در نگه‌داری از تخته رعایت کنید تخته وایت‌بردی با طول عمر بالا و بی عیب و نقص خواهید داشت.

میزان اهمیت تفاوت وایت برد‌های شیشه‌ای و مغناطیسی

تفاوت وایت بردهای شیشه ای و مغناطیسی اغلب برای مصرف کنندگان مهم نیست. زیرا که مدیران شرکت‌ها و دیگر مصرف کنندگان از وایت بردهای شیشه‌ای استفاده دوگانه دارند، یعنی علاوه بر امر نوشتن از زیبایی آن برای دکوراسیون محیط نیز استفاده می‌کنند.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 1
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x