جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
شیشه سکوریت شکسته
فهرست مطالب

آخرین مقالات

دلایل شکستن شیشه سکوریت

شیشه سکوریت شکسته

فهرست مطالب

یکی از مهمترین ویژگی‌های شیشه سکوریت استحکام و مقاومت بالا در برابر ضربه است. اما جالب است بدانید این شیشه ها نیز تحت شرایطی ممکن است آسیب ببینند یا بشکنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که شیشه های سکوریت در چه شرایطی ممکن است بشکنند. اگر شما نیز می خواهید بدانید دلایل شکستن شیشه سکوریت چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت یا شیشه میرال یا شیشه نشکن یکی از انواع شیشه است که به دلیل تراکم بالا و چسبندگی ذرات آن دارای استحکام و مقاومت بالایی به نسبت شیشه‌های معمولی بوده و در ساخت دکوراسیون و حمام‌های شیشه‌ای بسیار کاربرد دارد. از دیگر کاربرد‌های این شیشه می‌توان به ساخت شیشه درب و پنجره اتومبیل، نمای آشپزخانه، نمای گوشی موبایل و … اشاره کرد. امروزه استفاده از شیشه سکوریت در ساختمان سازی یکی از شروط اصلی دریافت پایان کار برای ساختمان است چرا که این شیشه‌ها علاوه بر استحکام و مقاومت بالایی که به نسبت شیشه‌های معمولی دارند سبب صرفه جویی در مصرف انرژی شده و زیبایی بسیار بالایی نیز دارند.

علل شکستن شیشه سکوریت

یکی از ویژگی‌های شیشه شکستن است. هنگامی که نام شیشه به گوش می رسد همگی آن را با ویژگی شکنندگی آن می‌شناسند. سکوریت نوعی شیشه است که به دلایل چسبندگی بالای لایه‌های آن به نسبت شیشه‌های معمولی مقاومت بالاتری داشته و دیرتر می‌شکنند. به عبارت دیگر این نوع شیشه تحت شرایط خاصی ممکن است شکسته شود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. شیشه‌های سکوریت هنگامی که می‌‌شکنند به قطعات بسیار ریز و غیر برنده تقسیم می‌شوند بنابراین خطر آسیب دیدگی در هنگام شکستن این شیشه ها کاهش می‌یابد.

 

شیشه سکوریت شکسته

 

از جمله دلایل شکستن شیشه سکوریت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • آسیب لبه‌های شیشه سکوریت

با وجود اینکه شیشه‌های سکوریت دارای مقاومت و استحکام بالایی هستند اما لبه‌های آن به شدت آسیب‌پذیر هستند. هنگامی که ضربه‌های ناگهانی و شدید به لبه‌های این شیشه وارد می‌شود لبه‌ها دچار شکستگی و ترک شده و بلافاصله این ترک خوردگی در سر تا سر شیشه پخش خواهد شد. گاهی اوقات نصب نا درست این شیشه‌ها سبب آسیب دیدگی لبه‌ها و در نهایت شکستگی خواهد شد. به عنوان مثال عدم استفاده از بست در لبه‌های شیشه سکوریت در هنگام نصب می‌تواند سبب شکستگی شیشه سکوریت شود.

  • وارد کردن تنش

یکی دیگر از عواملی که سبب شکستن و آسیب دیدگی شیشه‌های سکوریت میشود شوک دمایی است. به عنوان مثال این شیشه‌ها بیشتر در ساخت حمام‌های شیشه ای به کار می‌روند که در این موارد تغییر دمای ناگهانی حمام ممکن است سبب شکستن شیشه شود. البته منظور از شوک دمایی تغییر دمای شدید و ناگهانی است، این شیشه‌ها در برابر تغییر دمای ملایم مقاومت دارند. از دیگر تنش‌هایی که سبب اسیب به این شیشه‌ها می‌شوند می‌توان به درب‌های کشویی اشاره کرد. درب‌های کشویی اگر به درستی باز و بسته نشوند یا به هم کوبیده شوند ممکن است دچار شکستگی و آسیب دیدگی شوند.

 

شیشه سکوریت شکسته

 

  • وجود ناخالصی در شیشه

شیشه مانند دیگر اشیا دارای ناخالصی است. یکی از موادی که باعث وجود ناخالصی در شیشه می‌شود سولفید نیکل است. میزان این ناخالصی در شیشه سکوریت بسیار ناچیز است اما ممکن است پس از مدت زمانی اندازه آن بیشتر شود و سبب ایجاد تنش داخلی در شیشه و در نتیجه شکستن آن شود‌.

  • تراش و سوراخ نادرست شیشه سکوریت

شیشه‌های سکوریت در ابتدا شیشه معمولی هستند و طی فرآیندی تبدیل به سکوریت می‌شوند. پس از اینکه شیشه تبدیل به سکوریت می‌شود دیگر ایجاد سوراخ و تراش روی آن امکان پذیر نخواهد بود‌ از این رو قبل از فرآیند سکوریت شیشه باید سوراخ کاری و تراش کاری با دقت بالا انجام شود. اگر تراشکاری و ایجاد سوراخ روی شیشه با دقت انجام نشود ممکن است پس از سکوریت کردن شیشه دچار انحراف یا برجستگی‌های ریزی شود و با اعمال کوچکترین ضربه‌ها دچار شکستگی شود. بنابراین لازم است پیش از ورود شیشه به کوره این فرآیند توسط نیرو های کنترل کیفیت به طور کامل بررسی شود تا از ایجاد انحراف در ساخت شیشه جلوگیری به عمل آید.

راه‌های جلوگیری از شکستن شیشه سکوریت

با توجه به قیمت بالای شیشه سکوریت به نسبت شیشه‌های معمولی بهتر است در نگهداری این شیشه‌ها بکوشیم تا طول عمر آنها افزایش پیدا کند. جهت نگهداری درست از این شیشه‌ها نکات زیر را در نظر داشته باشید؛

  1. اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید خرید شیشه از مراکز معتبر است. هنگام خرید شیشه سکوریت توجه داشته باشید از مرکزی خرید کنید که شیشه سکوریت را با کیفیت بالا و ناخالصی کم تولید کند.
  2. هنگام نصب شیشه از افراد ماهر کمک بگیرید چرا که وجود هر گونه ترک خوردگی و آسیب دیدگی در لبه‌های شیشه سبب پخش ترک خوردگی در کل شیشه و در نهایت شکستن شیشه خواهد شد.
  3. اگر محل نصب شیشه سکوریت در مکانی است که به صورت مستقیم با بیرون تماس دارد به تفاوت دمای داخل و خارج از محیط توجه کنید.
  4. تا حد ممکن از وارد کردن ضربه‌های سنگین به لبه‌ها و بدنه شیشه سکوریت خودداری کنید.
  5. در صورتی که متوجه شدید که شیشه خریداری شده دارای شکستگی یا ترک در سطح یا لبه است هرچه سریع‌تر به تعویض آن اقدام کنید.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 3 / 5 – تعداد رای 1
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x