جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
use-glass-in-modern-buildings-tetraglass-03
فهرست مطالب

آخرین مقالات

مزیت استفاده از شیشه در ساختمان ‌های مدرن

use-glass-in-modern-buildings-tetraglass-03

فهرست مطالب

کشف شیشه، توسعه و به کارگیری آن در زمینه‌های مختلف، دروازه‌های ورود به دنیای نامتناهی شگفتی و خلاقیت را روی بشر گشود. بدون شک به کارگیری شیشه، دگرگونی بی‌سابقه‌ای در ساخته‌ها پدید آورده و سبب ایجاد طرح‌های نو و بی‌بدیل در ساختمان‌سازی گردید. با گذشت زمان و با توسعه صنایع، شیشه‌ نیز نسبت به مدل‌های ابتدایی خود تحول بسیار زیادی پیدا کرد و پیشرفت ویژگی‌های آن سبب شد تا نقش پررنگ و غیرقابل انکاری در معماری ایفا کند و پس از آن به‌دلیل فراهم آوردن امکان رشد خلاقیت، در هنر چیدمان داخلی ظهور و بروز داشته باشد.

ویژگی های شیشه

با ترکیب درصدهای مختلفی از ماده‌ها، انواع شیشه با ویژگی‌های متنوع تولید می‌شوند که به سبب شفافیت بی‌نظیر و جنس سختی که دارند برای تفکیک فضاهای مورد نظر که نسبت به یکدیگر دید داشته باشند، فوق‌العاده است. میزان ورود نور طبیعی به محیط از فاکتور‌های مهم در کیفیت طراحی خانه‌ها و بناهای مختلف به حساب می‌آید. وجود شیشه‌های مختلف مانند شیشه سندبلاست، شیشه لاکوبل، شیشه رنگی مدرن، شیشه خم و شیشه‌های هوشمند متناسب با خصوصیات آن‌ها در دکوراسیون و اجزای ساختمان، ظاهری مدرن به آن‌ها می‌بخشد؛ ضمن این‌که با استفاده اصولی و استاندارد امنیت را نیز بالا خواهد برد.

 

وسیع نشان دادن محیط

شیشه با توجه به خاصیت شفافیت و فرانمایی که سبب ترکیب فضای بیرونی و بخش‌های مختلف موجود در یک ساختمان می‌گردد، توان این را دارد تا با ایجاد خطای دید در ذهن انسان باعث بزرگ‌نمایی محیط شود. در واقع با به کار بردن شیشه این توانایی وجود داشته که بتوان ناحیه‌های متمایز را به یکدیگر متصل کرد. برای نمونه پنجره‌های بزرگی که تمام ارتفاع دیوار را پوشش می‌دهند محیط داخلی را تا اندازه قابل ملاحظه‌ای به محیط بیرون بسط می‌دهند.

امروزه پیشرفت و توسعه علم و تولید محصولاتی مانند شیشه خم، شیشه هوشمند و شیشه مدرن رنگی امکان بهره‌گیری از شیشه را در جایگاه‌های مختلف یک ساختمان مانند کف، سقف و دیوار که زمانی رویایی و خیال‌انگیز بوده به امری شدنی مبدل کرد.

سرایت نور

نور نقش بسزایی در دکوراسیون داخلی ایفا می‌کند. نور خورشید بهترین و باکیفیت‌ترین نوری است که انسان می‌تواند از آن برای روشنایی محیط پیرامون خود بهره بگیرد و اگر به‌صورت غیرمستقیم و فیلتر شده و فاقد اشعه‌ای مضر باشد، برای چشم انسان، بسیار سالم‌‌تر از اقسام دیگر روشنایی است. همچنین رنگ‌ها در نور طبیعی بسیار زیباتر و دلنشین‌تر جلوه می‌کنند.

نکته دیگر این‌که بدون صرف هیچ هزینه‌ای، نور خورشید را در اختیار خواهید داشت. استفاده از شیشه که باکیفیت‌ترین اقسام آن وضوحی در حدود صددرصدی را به ما خواهند داد، با انتقال حداکثری نور طبیعی می‌تواند به میزان قابل توجهی در انرژی و مخارج صرفه‌جویی کند. حتی اگر سلیقه شما به‌گونه‌ای است که در فضاهای کم نور بیشتر را می‌پسندید و میانه خوبی با روشنایی زیاد ندارید، شیشه‌های سندبلاست یا شیشه‌های لاکوبل که از درصد انتقال نور پایینی برخوردار هستند، مناسب کار شما خواهند بود. شیشه هوشمند یا اسمارت گلس نیز نوع جدیدی از شیشه است که با استفاده از نیروی برق به‌صورت مات و شفاف تغییر حالت می‌دهد.

زیباسازی

شیشه همچنین از ویژگی‌هایی برخوردار بوده که در زیبایی و ارتقا جذابیت‌های بصری، بی‌نهایت کمک‌کننده است. ساده‌گرایی و مینیمالیسم در دنیای امروز بیش از هر سبک دیگری مورد استقبال قرار گرفته و در سراسر جهان در میان فرهنگ‌های گوناگون طرفدارن بی‌شماری را به خود اختصاص داد. از آنجایی که شیشه نیز ظاهری ساده داشته بر هر شکل دکور و چیدمانی با کارایی متفاوت نظیر ادارات، منازل و شرکت‌ها انطباق دارد. به ویژه در سبک مینمال که به‌واسطه عبور نور سبب چشم‌گیر نشان دادن رنگ‌ها، در نتیجه ایجاد فضای پرنشاط و دلچسب می‌شود.

شیشه لاکوبل و شیشه رنگی نیز که در رنگ‌بندی‌های متنوع تولید می‌شوند قدرت انتخاب بالایی برای دکوراسیون و طراحی به معماران و طراحان می‌دهند. همچنین شیشه‌های خم دست طراحان را برای نوآوری و ایده‌پردازی بسیار باز خواهد گذاشت.

سهولت در نگهداری و نظافت

شیشه به علت جنس خود از مزیت ذاتی ضدآب بودن بهره‌مند است که امر نظافت را بی‌نهایت سهل و آسان می‌کند و با یک دستمال معمولی که اندکی مرطوب باشد، به‌طور کلی از هرگونه گردوغبار و آلودگی پاک خواهد شد. با دارا بودن این ویژگی امکان این را نیز خواهید داشت که در فضاهایی مانند حمام و سرویس بهداشتی، استخرها و شهرهای شرجی که رطوبت بالا سبب زنگ‌زدگی و پوسیدگی می‌شود و نمی‌توان از فلز و چوب بهره برد، شیشه را به عنوان یک جایگزین عالی استفاده کرد. نانو نمودن شیشه‌ها نیز راهکاری است که نگهداری و نظافت را سهل و ساده خواهد کرد.

منعطف و پرکاربرد بودن

تنوع خصوصیات شیشه‌های رنگی مدرن، شیشه خم، سندبلاست، لاکوبل و شیشه‌های هوشمند، استفاده از شیشه را بی‌اندازه پرکاربرد و منعطف کرده است. جنس شیشه به‌گونه‌ای بوده که ساخت فرآورده‌های متنوع را در رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مورد نظر امکان‌پذیر نمود؛ به همین جهت فواید گسترده‌ای در اکثر زمینه‌ها به‌خصوص در ساختمان‌های مدرن دارد و همچون گذشته کاربرد آن تنها به درب و پنجره محدود نمی‌شود؛ بلکه دنیای تازه‌ای از طرح و ایده را پیش‌روی طراحان دکوراسیون به تصویر می‌کشد.

استحکام و پایداری

احتمالا در نگاه اول، مستحکم بودن شیشه باورپذیر نباشد؛ اما با اندکی تامل درخواهید یافت که این ماده نه تنها در اثر گذشت زمان و عوامل طبیعی مانند رطوبت، حرارت و نور مستقیم آفتاب و موریانه و… دچار استهلاک و کهنگی نمی‌شود و سال‌های سال بدون افت کیفیت و جلوه باقی می‌ماند، بلکه اگر از انواع پیشرفته و مرغوب آن استفاده نمایید در برابر شکستن نیز به شکل شگفت‌آوری مقاوم خواهد بود. لذا خرید و به کار‌گیری آن قطعا به‌صرفه و توجیه‌پذیر است.

امنیت و مقاومت

ممکن است به نظر دو واژه مقاومت و امنیت، با شیشه در تناقض باشند؛ اما باید یادآوری کرد که نام شیشه ضدگلوله و ضدسرقت بارها به گوش رسیده است. این مدل‌ها بیشتر در مکان‌های امنیتی مانند بانک‌ها یا خودرو اشخاص خاص مورد کاربری قرار می‌گیرند. استحکام این نوع حدودا پنج برابر معمول است و در هنگان شکستن نیز پودر شده و از پرتاب تکه‌های شیشه و ایجاد آسیب جلوگیری می‎کند. اشعه‌های مضر نور خورشید نیز توسط برخی از شیشه‌ها جذب خواهد شد که قابلیت کارآمدی به حساب می‌آید.

 

سخن پایانی

در جهان امروز، شیشه به عنوان ماده‌ای کارآمد و پرطرفدار، مورد استقبال و استفاده طیف گسترده‌ای از سلایق قرار گرفته، زیرا شامل ویژگی‌ها و مزیت‌های متعددی نسبت به سایر متریال است و با به ‌کارگیری علم و فناوری این ویژگی‌ها تقویت و افزایش یافته تا موجب سهولت در استفاده شود . انواع مختلف شیشه‌ها شامل شیشه خم، شیشه رنگی مدرن، شیشه سندبلاست، شیشه لاکوبل و شیشه هوشمند می‌شوند که مزیت‌هایی همچون وسیع نشان دادن محیط، عبور نور، زیبایی بصری و سهولت نگهداری و موارد دیگر را دارا است.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x