جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
what-kind-of-glass-is-used-to-make-an-aquarium-tetraglass-01
فهرست مطالب

آخرین مقالات

از چه نوع شیشه ‌ای برای ساخت آکواریوم استفاده می شود؟

what-kind-of-glass-is-used-to-make-an-aquarium-tetraglass-01

فهرست مطالب

افراد علاقه‌مند به داشتن آکواریوم، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که باید اتخاذ نمایند، انتخاب شیشه مناسب برای آکواریوم است. شیشه‌ای که انتخاب می‌کنید نه تنها بر زیبایی کلی آکواریوم تأثیر می‌گذارد؛ بلکه بر ایمنی و رفاه حیوانات خانگی آبزی نیز تاثیرگذار خواهد بود. در نظر داشته باشید که شیشه‌های آنیل شده، سکوریت و خم از بهترین شیشه‌هایی هستند که جهت حفظ ایمنی آبزیان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این راهنما، شما را با تمام مواردی که برای انتخاب بهترین شیشه برای آکواریوم خود باید از آن‌ها آگاه باشید آشنا می‌کنیم.

انواع شیشه‌ های مورد استفاده برای آکواریوم

همواره سه نوع شیشه اصلی برای آکواریوم مورد استفاده قرار می‌گیرند که به شرح زیر هستند.

1. شیشه سکوریت

شیشه سکوریت نوعی شیشه است که برای استحکام بیشتر، ابتدا آن را گرم کرده و سپس به سرعت سرد می‌کنند. این نوع شیشه برای آکواریوم‌ها گزینه‌ای کاملا ایده‌آل بوده؛ زیرا استحکام و مقاومت زیادی را در برابر ضربه از خود نشان می‌دهد و احتمال شکسته شدن آن را نیز بسیار کم خواهد بود.

2. شیشه آنیل شده

شیشه آنیل شده نوعی شیشه است که برای کاهش تنش‌های داخلی به آرامی خنک می‌شود و در مقابل شکسته شدن، مستعدتر خواهد شد.

3. شیشه خم

شیشه‌ خم در واقع همان شیشه‌ سکوریت یا معمولی است که در یک پروسه‌ با استفاده از حرارت بالا به شکل قالب خود درمی‌آید. این نوع شیشه‌ نیز در ساخت آکواریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید که استفاده از شیشه خم به‌جای شیشه‌ مسطح هزینه‌های بیشتری را در برخواهد داشت؛ اما با این حال استفاده از شیشه خم یا منحنی در ساخت آکواریوم نمای زیباتری را به نمایش می‌گذارد. شیشه خم آکواریوم علاوه‌بر زیبایی و منحصر‌به‌فرد بودن، از مقاومت بالایی برخوردار است و همچنین نسبت به صوت مقاوم نیز از خود مقامت نشان می‌دهد.

توجه داشته باشید که نوع دیگری از شیشه به نام شیشه کم آهن نیز وجود دارد که گاهی برای آکواریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع شیشه با آهن کمتر ساخته می‌شود که سبب شفافیت بیشتر آن نسبت به شیشه معمولی خواهد شد. اگر قصد دارید تا رنگ حیوانات خانگی و گیاهان آبزی خود را به نمایش بگذارید، شیشه کم آهن انتخاب خوبی به حساب می‌آید.

 

فاکتو‌رهایی که باید در انتخاب شیشه آکواریوم در نظر گرفت

هنگام انتخاب شیشه برای آکواریوم، می‌بایست چندین فاکتور از جمله ضخامت شیشه، استحکام و دوام، شفافیت و اعوجاج آن، هزینه شیشه و نگهداری و مراقبت مورد نیاز برای شیشه را در نظر داشته باشید.

ضخامت شیشه آکواریوم

ضخامت شیشه‌ای که انتخاب می‌کنید به اندازه آکواریوم شما و نوع حیوانات آبی خانگی که قصد نگهداری از آن‌ها را دارید بستگی خواهد داشت. شیشه‌های ضخیم‌تر، با تحمل بالا و بادوام‌تر انتخاب بسیار بهتری است که در این صورت احتمال شکسته شدن آن‌ها نیز کاهش می‌یابد؛ اما با این حال شیشه ضخیم‌تر نیز گران‌تر و سنگین‌تر است که این موضوع می‌تواند حمل و نصب آن را دشوارتر سازد.

استحکام و دوام شیشه آکواریوم

استحکام و دوام شیشه‌ای که انتخاب می کنید فاکتور مهم دیگری است که باید در نظر داشته باشید. شما می‌بایست شیشه‌ای را برگزینید که به اندازه کافی محکم باشد تا بتواند وزن و فشار آب موجود در آکواریوم و همچنین هرگونه ضربه یا حادثه احتمالی را تحمل نماید. به‌طور کلی شیشه سکوریت قوی‌تر و بادوام‌تر از شیشه آنیل شده است و این ویژگی‌ها آن را به انتخاب خوبی برای آکواریوم تبدیل کرد.

شفافیت و اعوجاج شیشه آکواریوم

شفافیت و اعوجاج شیشه‌ای که انتخاب می‌کنید بر ظاهر کلی آکواریوم شما تاثیرگذار خواهد بود. در همین راستا شما شیشه‌ای را انتخاب خواهید کرد که شفاف و عاری از هرگونه اعوجاج یا نقص باشد، زیرا به شما این امکان را می‌دهد تا حیوانات و گیاهان آبزی خود را واضح‌تر مشاهده نمایید. همان‌طور که بیان گردید اگر به دنبال شیشه‌ای شفاف و با وضوح بالا هستید، شیشه کم آهن انتخاب خوبی است.

هزینه شیشه آکواریوم

هزینه شیشه‌ای که انتخاب می‌کنید نیز از فاکتورهای مهمی است که باید آن را در نظر داشته باشید. شیشه‌های ضخیم‌تر، قوی‌تر و بادوام‌تر معمولاً گران‌تر از شیشه‌های نازک‌تر و کم‌دوام‌تر هستند. شیشه کم آهن نیز گران‌تر از شیشه معمولی است. شما باید هزینه آکواریوم مورد نظر خود را با بودجه و نیازهای حیوانات خانگی آبزی خود هماهنگ سازید. انتخاب یک آکواریوم بادوام بسیار مهم است؛ چراکه اگر شیشه‌ آکواریوم نتواند فشار آب داخل را تحمل کند، ممکن است از دچار شکستگی شود؛ همچنین اگر هنگام شکسته شدن آن شما در محل حضور نداشته باشید، حیوانات آبزی شما تلف خواهند شد.

چگونه تشخیص دهیم که آکواریوم از شیشه ‌ای مرغوب ساخته شده است؟

جهت دانستن این موضوع ‌که آکواریوم مورد نظر شما از شیشه‌ای مرغوب ساخته شده یا خبر؛ باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.
● آکواریوم عایق باشد و شیشه‌ها با چسب مخصوص آکواریوم به یکدیگر متصل شده باشند.
● بتواند شوک‌های دمایی بالا و پایین را تحمل کند.
● تمیز کردن و لکه‌بری از روی شیشه آسان باشد.
● ضخامت شیشه و حجم مخزن آب با یکدیگر تناسب داشته باشد.

 

نگهداری و مراقبت از شیشه آکواریوم

شیشه‌ای که انتخاب می‌کنید به نگهداری و مراقبت منظم نیاز دارد تا از هرگونه خط‌وخش، ترک و سایر عیوب تمیز و عاری بماند. شما باید به‌طور مرتب شیشه آکواریوم خود را با یک شیشه پاک‌کن و یک پارچه نرم و مخصوص شیشه تمیز کنید. همچنین باید هنگام جابه‌جایی آکواریوم موارد احتیاطی را رعایت نمایید؛ چرا‌که هرگونه ضربه یا حادثه می‌تواند به شیشه آسیب رسانده و سبب آسیب دیدن حیوانات آبزی شما شود.

از کجا باید شیشه‌ آکواریوم بخریم؟

شما می‌توانید شیشه مناسب برای آکواریوم را از مکان‌های مختلفی از جمله فروشگاه‌های حیوانات خانگی، فروشگاه‌های لوازم آکواریوم و فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنید. همچنین می‌توانید آکواریوم مورد نظر خود را با طرح و نوع شیشه‌ دلخواه خود سفارش دهید تا برای شما ساخته شود. هنگام خرید شیشه آکواریوم، اطمینان حاصل کنید که یک فروشگاه معتبر را برگزیده‌اید که شیشه‌های با کیفیت بالا را با قیمت مناسب ارائه می‌دهد. همچنین می‌بایست گارانتی کالا و ضمانت نامه را بررسی نمایید تا در صورت بروز هرگونه نقص یا مشکلی در شیشه، سرمایه‌ شما به هدر نرود.

سخن پایانی

انتخاب بهترین شیشه برای آکواریوم یک تصمیم مهم است که نیازمند بررسی دقیق چندین فاکتور دارد. شما باید شیشه‌ای را برگزینید که محکم، بادوام، شفاف بوده و همچنین نگهداری از آن آسان و در عین حال متناسب با بودجه شما باشد؛ که سه نوع شیشه سکوریت، آنیل شده و خم از بهترین شیشه‌های مورد استفاده در این زمینه به شمار می‌روند. پس از خرید آکواریوم مورد نظر، باید در نگهداری صحیح آن کوشا باشید. با پیروی از دستورالعمل‌ها، می‌توانید بهترین شیشه را برای آکواریوم خود انتخاب کرده و از ایمنی و سلامت حیوانات آبزی خانگی خود اطمینان حاصل نمایید.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x