جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
effect-mirrors-interior-decoration-tetraglass-02
فهرست مطالب

آخرین مقالات

تاثیر شگفت انگیز آینه در دکوراسیون داخلی

effect-mirrors-interior-decoration-tetraglass-02

فهرست مطالب

آینه‌کاری و تزئین ساختمان‌ها به کمک آینه از دیرباز تاکنون در انواع معماری‌های خارجی و داخلی دیده می‌شود. در بسیاری از بناهای مقدس، آثار تاریخی و طاق‌‌ تالارها می‌توان جلوه‌هایی از آینه‌های رنگی و نقره‌ای را مشاهده کرد. بسیاری از افراد فقط جنبه‌های زیبایی آینه‌کاری را می‌بینند و از جنبه‌های کاربردی آن اطلاعی ندارند. استفاده از آینه‌ در دکوراسیون رازورمز‌هایی دارد که مهندسان و طراحان داخلی به خوبی به آن‌ها آگاه هستند. در معماری امروزه، برای ایجاد ظاهری لوکس، آینه و شیشه تاثیری شگفت‌انگیز دارند.

بزرگتر نشان دادن فضا

در جهان امروزی، افزایش جمعیت باعث شده خانه‌های ویلایی با حیاط‌های بزرگ سنتی جای خود را به آپارتمان‌های کوچک و نقلی بدهند. در معماری‌های مدرن امروزی، سعی می‌شود از کم‌ترین فضا، نهایت استفاده را کرد و حتی خانه‌ها و سوئیت‌هایی با متراژ پایین هم به مکان‌های دلباز و لوکس تبدیل شده‌اند؛ در معماری مدرن، از چه المان‌هایی استفاده می‌شود؟ بسیاری از مهندسان معماری، با استفاده از شیشه و آینه‌کاری سعی در بزرگتر نشان دادن ساختمان‌های خود دارند. تجربه نشان داده که در محیط‌های آینه کاری شده، به دلیل بازگرداندن تصویر به سمت شخص به مقدار زیادی از بسته بودن فضا کاسته می‌شود. آینه‌های طرح‌دار، دکوراتیو و بک‌لایت که بسیار پرکاربرد هستند نیز زیبایی فضای شما را دوچندان برابر می‌کنند. آینه‌های قدی با وسعت زیاد خود، تاثیرگذاری بیشتری دارند.

 آینه در دکوراسیون داخلی

افزایش ارتفاع سقف

در طراحی‌های مدرن امروزی استفاده از سقف‌های بلند بسیار کمرنگ شده و معمولا سقف‌های کاذب و کوتاه برای سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان‌طور که تعبیه آینه روی دیوار باعث افزایش وسعت مکان می‌شود، آینه‌کاری سقفی نیز باعث فریب ذهن بیننده می‌شود و سقف بلندتر از آن چیزی که هست، نشان داده می‌شود. انجام آینه‌کاری سقفی در بخش‌هایی از سقف، علاوه بر بلندتر نشان دادن ارتفاع، زیبایی فریبنده‌ای را به افراد القا می‌کند. در آثار باستانی ایرانی هم در سقف‌های بلند، آینه‌کاری‌های بسیار چشم‌نوازی دیده می‌شود. از جمله این مکان‌ها می‌توان به حرم‌های مطهر، کاخ گلستان و کاخ سعدآباد اشاره کرد. آینه‌کاری سقفی نیز امروزه رواج بسیاری پیدا کرده است.

افزایش نور محیط

آینه‌ها با توجه به خصوصیات فیزیکی خود، منابع بسیار مناسبی برای بازتاب یا رفلکس نور هستند. شاید این امر در ظاهر ساده به نظر برسد؛ اما شما با انجام آینه‌کاری در محیط‌های داخلی، فضای درخشان‌تری خواهید داشت! این مورد، علاوه بر محیط‌های بسته و کوچک برای محیط‌های بزرگ هم کاربرد دارد. مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که شما با انجام آینه‌کاری، نیازی به روشن کردن لامپ‌های زیاد ندارید و می‌توانید به مقدار زیادی در مصرف برق صرفه جویی ‌کنید. مخصوصا در صورتی که آینه‌کاری را در جای مناسب انجام دهید. مثلا آن‌ها را در پشت آباژورها یا لامپ‌ها قرار دهید که نور زیادی به آن‌ها برخورد کند. همچنین با کاهش استفاده از لامپ‌ها به میزان زیادی از گرمای محیط کاسته می‌شود. این موضوع، برای مکان‌هایی با آب‌وهوای گرم، بسیار حائز اهمیت است.

انتخاب انواع طرح و رنگ مناسب با دکوراسیون داخلی

از مهم‌ترین موارد در انتخاب نوع آینه‌کاری می‌توان به محیط تم رنگ طراحی داخلی اشاره کرد. خوشبختانه امروزه علاوه بر آینه‌های نقره‌ای قدیمی، ‌آینه‌هایی با رنگ‌های متنوع نیز دیده می‌شوند و شما می‌توانید به راحتی برای دکوراسیون خود، آینه‌های مناسبی را انتخاب کنید. در معماری سنتی ایرانی، در بسیاری از مکان‌ها، از آینه‌های رنگی استفاده می‌شود؛ اگر در دکوراسیون داخلی شما، لوازمی با شکل‌های هندسی چندضلعی به کار رفته، سعی کنید از از آینه‌های گرد یا بیضی استفاده نمایید؛ البته دقت کنید که استفاده‌ افراطی از آینه‌کاری در محیط‌های بسته باعث ایجاد حس سردرگمی و سرگیجه در بیننده خواهد شد. برای مثال، شما نباید هیچوقت برای در، پنجره و کمد به طور همزمان آینه‌کاری انجام دهید.

پوشاندن عیب ‌های محیط

آینه‌کاری‌ها علاوه بر ایجاد زیبایی‌های بصری، بسیاری از کاستی‌های فضا را به خوبی می‌پوشانند. به عنوان مثال، دیوار منزل شما که بی‌روح و تیره است را می‌توانید با آینه‌های جدید، به شکل‌های متنوعی مانند اشکال هندسی یا طرح‌های بسیار زیبا مزین کنید. همچنین شما می‌توانید از آینه‌کاری در پذیرایی نیز استفاده نمایید؛ بدون اینکه فضا کاهش یابد یا جلوه ناخوشایندی به خود گیرد. در صورتی که در گوشه‌ای از ساختمان، مکانی وجود دارد که نور مناسبی نیست، شما می‌توانید با استفاده از آینه‌کاری، به نحو مطلوبی از تیره‌وتار بودن آن نقطه بکاهید.

 آینه در دکوراسیون داخلی

فضاهایی که می‌توان از آینه استفاده کرد

آینه‌ها ابزارهایی قدرتمند و بسیار کاربردی در معماری‌های لوکس نوین هستند؛ اما قبل از استفاده از آینه‌ها، با اصول و نحوه‌ کاربرد آن‌ها نیز آشنا شوید. به‌عنوان مثال، شما نباید آینه‌ها را در مکان‌هایی همچون مقابل تخت خواب یا درهای ورودی قرار دهید. این کاربردی غیرمعمول به شمار می‌رود. آینه‌کاری در محیط‌های بسته،‌ دارای سقف کوتاه و‌ نورپردازی رنگ‌های گرم می‌توان مفید واقع شود. استفاده از آینه در اتاق‌هایی که پنجره ندارند، تا حدود زیادی باعث احساس دل‌باز بودن اتاق در دید بیننده می‌شود. در بسیاری از مکان‌ها، برای کاهش نور ورودی به اتاق و حتی گرم شدن محیط، آینه‌هایی به رنگ‌های تیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. مورد دیگر که امروزه طرفداران زیادی دارد، استفاده از آینه‌های بک‌لایت است که به مقدار زیادی باعث روشن‌تر شدن محیط و فضا می‌شوند. آینه کاری پشت تلویزیون نیز امروزه رواج بسیاری پیدا کرده است. 

سخن پایانی

امروزه آینه‌هایی با ابعاد متنوع، طرح‌هایی جالب و رنگ‌هایی متفاوت وجود دارند و در هرکجا که باشید، ردپایی از آن‌‌ها را پیدا خواهید کرد. امروزه آینه‌های زیادی تولید می‌شوند که شفاف‌ترین و بهترین نوع آن‌ها، آینه‌های شیشه‌ای هستند.‌ آینه‌کاری در محیط‌هایی مثل سالن‌های ورزشی، استخر، آسانسور و منازل، علاوه بر زیباسازی، باعث ایجاد انگیزه و انرژي بیشتر نیز می‌شود.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x