جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سایلنت روم
فهرست مطالب

آخرین مقالات

کاربرد سایلنت روم در فضای اداری

سایلنت روم

فهرست مطالب

کارمندان هر اداره‌ای طی ساعات کاری نیاز به استراحت‌هایی هر چند کوتاه خواهند داشت. طبق نتایج به دست آمده استراحت‌‌ بین کار در طول روز، سبب افزایش بهره‌وری و تمرکز بیشتر کارمندان می‌شود. با توجه به مهم بودن این موضوع، نیاز است فضایی مناسب و آرام برای این امر در ادارات و محل کار تعبیه گردد. در این قسمت اهمیت کاربرد سایلنت روم در فضای اداری مشخص خواهد شد. سایلنت روم در ادارات و محل کار بخش مهم و قابل توجهی برای بازیابی توان کارکنان به حساب می‌‌آید.

اهمیت و ویژگی سایلنت روم در ادارات

تعداد بالایی از مدیران از داشتن سایلنت روم و اتاق استراحت در دفتر و محیط کار خود غافل بوده‌اند و معتقد هستند که این کار، به غیر از هزینه اضافه چیزی برای آن‌‌ها به همراه نخواهد داشت. مجری پارتیشن آن را به گونه‌‌ای طراحی می‌‌کند که افراد نیازی به انجام کارهای متداول نداشته و تنها برای استراحت به این اتاق مراجعه نمایند.

طبق مطالعات و تحقیقات صورت گرفته توسط فوربس، آن دسته از کارمندانی که در بین ساعات کاری استراحت می‌نمایند نسبت به دیگر همکاران خود که استراحتی ندارند و بی‌وقفه مشغول به فعالیت بوده‌اند، بازدهی کاری بالاتری خواهند داشت. استراحت بین کار سبب می‌شود تا ذهن کارمند ریکاوری شده و بتواند انرژی و تمرکز خود را بازیابی نماید.

ابعاد استاندارد و مناسب سایلنت روم در اداره

براساس قانون کلی، تمامی کارمندان (اداری و عملیاتی) در یک اداره در طول ساعات کاری خود نیازمند استراحتی کوتاه برای ریکاروی هستند. کارفرما موظف است فضایی مناسب را با کمک مجری پارتیشن، برای استراحت کارکنان خود تعبیه نماید. ایجاد یک سایلنت روم با استفاده از پارتیشن دوجداره شیشه ای می‌تواند گزینه مناسبی برای یک استراحت کوتاه مدت باشد. اندازه و ابعاد این اتاق باید با توجه به تعداد کارمندان در نظر گرفته شود. بهتر است برای ساخت این اتاق‌‌ها از استاندارد آن، یعنی در نظر داشتن ابعاد اتاق برای هر نفر استفاده کرد. هر کارمند باید یک فضای دو در دو برای استراحت داشته باشد.

 

پارتیشن آکوستیک

 

مهم ترین مزایای سایلنت روم در ادرات

استفاده از سایلنت روم در ادارات مزایای فراوانی را به همراه دارد. برخی از مهم‌ترین این مزایا عبارتند از:

  • تشویق کارمندان اداره به برقراری ارتباط با یکدیگر در فضایی خارج از کار و تشکیل گروه‌‌های غیررسمی.
  • امکان فضایی برای استراحت، تعامل و گفت‌وگو با همکاران در خارج از چارچوب فضای کار؛ با ایجاد سایلنت روم کارمندانی که شانس کمی برای برقراری ارتباط با یکدیگر دارند به راحتی می‌توانند موانع پیش‌رو برای ارتباط را از بین ببرند.
  • کلید مهم و اصلی بهره‌‌وری در طی ساعات کاری استراحت است. با اجرای پارتیشن اداری در خصوص استراحت کارکنان، مدیر می‌تواند میزان بهره‌وری اداره خود را افزایش دهد.
  • کارفرما می‌تواند از سایلنت روم با عنوان یک اتاق برای ترویج سلامتی و سالم زندگی کردن کارمندان خود استفاده نماید. کارمندی که سالم باشد بهتر و بیشتر به فعالیت می‌پردازد.
  • اتاق استراحت می‌تواند مزایای زیادی برای کارفرما به دنبال داشته باشد. برای دستیابی به ایده‌های نو و جدید سایلنت روم گزینه مناسبی است. کارمندان در حین تعامل با یکدیگر بدون شک ایده‌های خوبی برای پیشرفت شرکت ارائه خواهند داد.

در طراحی سایلنت روم رعایت کدام نکات الزامی است؟

برای طراحی و ساخت یک سایلنت روم مناسب و خوب رعایت برخی نکات مهم و الزامی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در گام اول برای طراحی سایلنت روم می‌بایست تعیین کنیم که کدام اتاق اداره بهترین گزینه برای استراحت کارمندان مناسب خواهد بود. برای انتخاب گزینه مناسب باید نور و ابعاد اتاق را بررسی نماییم.
  • نصاب پارتیشن اداری برای ایجاد یک سایلنت روم خوب بدون شک نیاز به اتاقی استاندارد دارد.
  • تجهیزات و وسایل لازم برای یک اتاق استراحت را تعیین و تهیه کنید.
  • بعد از اتمام چینش اتاق باید به فکر قسمت سرگرمی اتاق نیز باشید. البته ابتدا باید مهم‌ترین ملزومات اتاق مانند مبلمان، کابینت و… را در اتاق بچینید و سپس به بخش سرگرمی بیندیشید.

 

سایلنت روم

 

قوانین مهم و رایج در سایلنت روم اداری

در هر اداره‌ای که اتاق استراحت در نظر گرفته شده باشد باید قوانینی نیز برای احترام به حقوق یکدیگر وضع شوند. مهم‌‌ترین این قوانین عبارتند از:

  • بهتر است هر فرد روی غذاها و نوشیدنی‌‌های شخصی نام خود را بنویسد.
  • کارکنان حق ندارند بدون اجازه از غذاها یا نوشیدنی‌هایی که متعلق به آن‌ها نیستند استفاده کنند.
  • هر فرد ملزم است زباله‌های خود را در سطل زباله بیندازد.
  • در صورتی که شما آخرین فنجان چای را میل کرده باشید باید یک قوری جدید چایی دم کنید.
  • به هیچ وجه درجه تنظیم دما یا رطوبت یخچال را دست کاری نکنید.
  • همیشه بعد از باز کردن درب یخچال از کامل بسته شدن آن اطمینان حاصل کنید.
  • به هیچ عنوان غذا و مواد غذایی خود را بدون درب یا درپوش داخل یخچال قرار ندهید.
  • همیشه پیش از بازگشت به پشت میز کار، دستان خود را بشویید.
  • هر ظرفی را بعد از استفاده حتما تمیز بشویید.
  • سعی کنید غذاهایی را که بوی تندی دارند گرم نکرده و میل نکنید.

سخن پایانی

انجام کار بدون استراحت در طول روز برای کارکنان خستگی و کسالت را به همراه خواهد داشت. بهترین راه برای از بین بردن این خستگی ایجاد فضایی برای استراحت کوتاه کارکنان است. اگر کارفرما قصد دارد میزان بهره‌‌وری کارمندان کاهش نیابد، باید به اهمیت کاربرد سایلنت روم در فضای اداری توجه کافی داشته باشد. تعبیه کردن فضایی آرام و به دور از هیاهوی محیط کار با استفاده از پارتیشن دوجداره شیشه ای، می‌‌تواند در بهبود عملکرد کارکنان بسیار موثر واقع شود.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x