جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
نمای شیشه ای
فهرست مطالب

آخرین مقالات

انواع شیشه ساختمانی و کاربرد آن ها

نمای شیشه ای

فهرست مطالب

یکی از مواد اولیه‌ای که امروزه در ساختمان سازی بسیار کاربردی است شیشه نام دارد. شیشه در زمان‌های بسیار دور تولید گردیده و با گذشت زمان و پیشرفت علم تلاش بر این شد که انواع شیشه با کارکرد‌های متفاوت تولید شوند. دستگاه‌هایی که در گذشته برای تولید شیشه مورد استفاده قرار می‌گرفتند، کارایی زیادی نداشتند و تنها می‌توانستند یک نوع شیشه تولید نمایند؛ اما با گذشت زمان توانایی تولید انواع شیشه‌ها توسط دستگاه‌های پیشرفته میسر گردید. چند نوع شیشه وجود دارند؟ شیشه در چه مواردی استفاده می‌شود؟ چگونه شیشه مناسب انتخاب کنیم؟

شیشه چیست؟

از شیشه به عنوان یک ماده سخت و انعطاف‌ ناپذیر یاد می‌شود که دارای شفافیت و قابلیت شکنندگی است؛ اما در برابر مواد شیمیایی و زنگ‌ زدگی می‌تواند از خود مقاومت نشلن دهد. همچنین برای ساخت آن نیز از مواد اولیه‌ای چون کربنات دو سود، سنگ آهن و سلیس کمک می‌گیرند که این مواد با یکدیگر ترکیب شده و در درجه حرارت بالا ذوب می‌شوند و زمانی که ماده شیشه تهیه گردید، درون قالب می‌ریزند تا شیشه کاملا به وجود آید. انواع شیشه به شرح زیر هستند.

انواع شیشه ساختمانی

شیشه‌ها انواع گوناگونی دارند که از جمله آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد.

فلوت

از شیشه فلوت با نام شیشه خام نیز یاد می‌کنند که یک شیشه تخت و ساده است و در ساخت در و پنجره از آن کمک می‌گیرند. شیشه فلوت این قابلیت را دارد تا توسط فرآیندهای مختلفی به شیشه‌های دیگر تبدیل شود؛ به‌ طور مثال با حرارت دادن فلوت می‌توان شیشه سکوریت را به دست آورد.

شیشه ضد حریق

این شیشه در ظروف آزمایشگاه، آشپزخانه، درب فر، شیشه بخاری و‌‌… کارایی دارد. این نوع شیشه یکی از قدیمی‌ترین انواع شیشه‌ است که در برابر حرارت و آسیب‌های شیمیایی از خود مقاومت نشان می‌دهد. شیشه ضد حریق از موادی چون اکسید بوریک و سیلیس تشکیل می‌شود.

شیشه میرال

برای تولید این نوع شیشه از یک فرآیند حرارتی خاصی استفاده می‌شود که در نتیجه سبب افزایش استحکام و مقاومت هر چه بیشتر شیشه می‌گردد.‌ همچنین شیشه میرال زمانی که دچار شکستگی می‌شود به قطعات ریز و غیربرنده تبدیل خواهد شد که بی‌خطر هستند؛ به ‌همین علت ایمنی بالایی دارد و در بسیاری از صنایع کاربرد خواهد داشت.

شیشه رنگی

دو روش برای ساخت شیشه‌های رنگی وجود دارند که در روش اول مواد شیمیایی به آن افزوده شده که سبب ایجاد شیشه در رنگ‌های مختلف می‌شود. روش دیگر به این صورت بوده که شیشه بی‌رنگ را درون مذابی از شیشه رنگی فرو می‌برند تا شیشه رنگ بگیرد. این نوع شیشه‌ها در دکوراسیون و زیبایی فضا بسیار کاربردی هستند. این نوع شیشه به‌ صورت شیشه رنگی دیوارپوش و شیشه رنگی رومیزی نیز کاربرد دارد.

شیشه رفلکس

این شیشه دارای پوشش منعکس‌کننده است و با این قابلیت می‌تواند نور و حرارت را منعکس سازد. شیشه رفلکس در روز مانند آینه عمل می‌کند و تصویر محیط را منعکس خواهد کرد.

شیشه ضدگلوله

شیشه ضدگلوله از نظر ظاهری با سایر شیشه‌ها تفاوتی ندارد؛ تنها زمانی که به آن‌ها شلیک می‌گردد به جای از بین رفتن و خورد شدن بر اثر اصابت گلوله، از عبور آن جلوگیری می‌کنند. این شیشه‌ها توسط طلق‌های پلیمری، پلی کربنات و چندین لایه شیشه ساخته می‌شوند.

شیشه لاکبول

این نوع شیشه از نظر ظاهری براق و منحصربه‌فرد است و برای دکوراسیون‌های داخلی، تزئین و دکوراتیو به کار گرفته می‌شود. از نظر تنوع شیشه‌های لاکوبل بسیار متنوع هستند و در دو نوع شیشه پشت رنگی مات و براق در بازار عرضه می‌گردند.

کاربردهای شیشه های ساختمانی

امروزه با پیشرفت علم و امکانات زیادی که افراد از آن‌ها برخوردار هستند، از شیشه در انواع تجهیزات ساختمانی بهره می‌برند. همچنین در فضای خارجی و داخلی ساختمان نیز شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سری مواردی که شیشه در آن‌ها کاربرد دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درب شیشه‌ای

در مکان‌هایی چون درب سونا، درب راه پله، درب سرویس بهداشتی، درب حمام، درب مغازه، درب اتاق ورودی ادارات و… از درهای شیشه‌ای استفاده می‌شود که می‌توانند از نوع لمینت، سکوریتی، مات، رنگی و..‌. باشند. امروزه نرده‌های شیشه‌ای جدیدترین مواردی هستند که در آن‌ها از شیشه‌های ساختمانی بهره برده می‌شود. از این نرده‌ها به‌ عنوان جایگزینی برای نرده‌های آهنی کمک می‌گیرند؛ زیرا دارای استحکام بالا در برابر حرارت و ضربه بوده‌اند.

 

پارتیشن شیشه‌ای

از پارتیشن‌های شیشه‌ای امروزه برای ایجاد امنیت و تفکیک بخش‌های مختلف دفتر کار یا شرکت استفاده می‌کنند؛ زیرا شیشه یکی از بهترین راهکارها برای نمایش محل کار است.

پارتیشن تک جداره شیشه ای

 

نمای شیشه‌ای

نمای شیشه‌ای می‌تواند عایق‌ صداهای بسیاری در محیط باشد. همچنین در انواع مدل‌ها و رنگ‌ها در بازار وجود دارند که از جمله آن می‌توان به نمای شیشه‌ای کرتین وال، فریم لس، اسپایدری، فین گلس و… اشاره کرد.

نمای شیشه ای

 

کلام پایانی

یکی از تجهیزات مهم در ساختمان ‌سازی شیشه است. این تجهیزات در انواع مختلف به بازار عرضه می‌گردند که با توجه به مکان مورد نظر باید از آن استفاده نمود. همچنین هر کدام از انواع شیشه‌ها کاربردهای خاص خود را دارند و بنابر کارایی آن‌ها از قیمت جداگانه‌ای برخوردار هستند و تمامی شیشه‌ها دارای قیمت یکسان نیستند. از سری شیشه‌های پرکاربرد می‌توان به شیشه سکوریت، رنگی، ضد گلوله و… اشاره کرد.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x