جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
نمای شیشه ای
فهرست مطالب

آخرین مقالات

تفاوت های نمای کرتین وال و فریم لس

نمای شیشه ای

فهرست مطالب

نمای شیشه ای از طرح‌‌‌های متنوعی همچون فریم لس و کرتین وال برخوردار است که در قدم اولیه انتخاب طرح و متریال آن بستگی به سلیقه کارفرما و نوع کاربری ساختمان دارد. جلوه بسیار خاصی که شیشه به ظاهر ساختمان می‌‌‌دهد باعث شده نسبت به دیگر متریال‌‌‌ها برای استفاده در ساختمان‌‌‌های مرتفع و بلند بسیار پرطرفدار در بین معماران و عموم مردم باشد و نتوان چشم‌‌‌گیر بودن این نما را انکار نمود. همین موضوع سبب شده در طی سال‌‌‌های گذشته متریال‌‌‌های شیشه‌‌‌ای متنوع‌‌‌تر شوند و کار را برای معماران و انتخاب کارفرما راحت‌‌‌تر نمایند. در ادامه به معرفی نمای کرتین وال و فریم لس خواهیم پرداخت.

نمای کرتین وال

به دلیل ویژگی که این نما دارد می‌‌‌توان گفت از مناسب‌‌‌ترین گزینه‌‌‌ها برای نما می‌‌‌باشد، کرتین وال در لغت به معنای دیوار پرده‌‌‌ای می‌‌‌باشد و در عمل نیز به همین صورت عمل می‌‌‌کند، البته نام دیگر آن نمای لامل است. کرتین وال با فاصله‌‌‌ای از نمای اصلی اجرا می‌‌‌شود که سبب شده وزنی به ساختمان اضافه نکرده و وزنی از ساختمان نیز به آن تحمیل شود، متریال به کار رفته در این نما نیز از نظر وزنی سبک می‌‌‌باشند که می‌‌‌توان به شیشه سکوریت و آلومینیوم اشاره کرد. جدا از این ویژگی در طراحی نیز بسیار منحصر به فرد و زیبا ظاهر می‌‌‌شود و می‌‌‌‌‌‌تواند به طور کامل انتظارات هر فردی را از یک نمای مدرن شیشه‌‌‌ای برآورده کند.

  • عایق بودن: از ویژگی‌‌‌های بسیار جذاب این نما عایق صوتی، رطوبت و حرارتی است که به دلیل روش نصبی که دارد (با فاصله و به صورت مجزا از ساختمان اجرا می‌‌‌شود) این ویژگی‌‌‌ها را نیز به ساختمان اضافه می‌‌‌کند.
  • زیبایی بصری: نمای کرتین وال دست معمار و طراح را برای طراحی یک نمای خاص و جذاب باز گذاشته و محدودیتی برای طرح نما قائل نمی‌‌‌شود، به همین دلیل می‌‌‌توان با خلاقیت طراح و سلیقه کارفرما نمایی چشمگیر و متفاوت را برای ساختمان خلق کرد.
  • سبک و مناسب: این طرح خصوصا بسیار مناسب ساختمان‌‌‌هایی است که در مناطق زلزله‌‌‌خیز می‌باشند؛ چرا که هیچ وزنی را به ساختمان اضافه نمی‌‌‌کند و در کنار سبک بودن نما از مقاومت خوبی نیز در برابر این موارد برخوردار است.
  • نصب سریع: یکی از مواردی که کارفرمایان به آن توجه دارند مدت زمان اتمام پروژه است، نصب آسان و سریع این نما یکی دیگر از خصوصیات آن می‌‌‌باشد.

 

نمای کرتین وال

 

نمای فریم لس

اسم این نما ویژگی‌‌‌های آن را نیز در خود جای داده است، فریم لس به معنای بدون فریم می‌‌‌باشد و گرچه در ظاهر آن نیز همین گونه به نظر می‌‌‌رسد ولی فریم‌‌‌های آن به صورت مخفی تعبیه می‌‌‌شوند. برای توضیح بیشتر در ساخت آن می‌‌‌توان گفت شیشه‌‌‌ها در قالب‌‌‌های آلومینیوم در جای خود قرار می‌‌‌گیرند ولی به صورت تمام شیشه و بدون مزاحمتی در دید ظاهر خواهند شد.

از ویژگی‌‌‌های آن بعد از جلوه زیبا و دید وسیع، می‌‌‌توان به بهره‌‌‌مندی ساختمان از نور طبیعی خورشید اشاره کرد که یکی از دلایل پرطرفداری آن برای اجرای نما در ساختمان‌‌‌های تجاری و اداری نیز همین مسئله است.

  • دید یکپارچه: ویژگی که نمای فریم لس را پرطرفدار کرده منظره‌‌‌ای بدون مزاحمت می‌‌‌باشد که در اختیار دید افراد می‌‌‌گذارد و به جذابیت بصری آن می‌‌‌افزاید.
  • انعطاف‌پذیری: تنوع در طرح، رنگ و متریال سبب شده شیشه‌‌‌های فریم لس برای اجرای انواع طرح و سبک کاربردی و پرطرفدار باشند.
  • به‌صرفه: این نما در هزینه‌‌‌ها و زمان اجرا نیز بسیار به صرفه به نظر می‌‌‌رسد که می‌‌‌تواند مطابق بودجه و وقتی که برای آن کنار گذاشته‌‌‌اید پیش رفته و انتظاراتتان را به خوبی به عمل آورد.
  • جلوه‌‌‌ای زیبا: از دیگر ویژگی‌‌‌های این نما باید به ظاهر جذاب و زیبای آن اشاره کرد که می‌‌‌تواند نمای هر ساختمان با هر طرحی را بسیار چشم‌‌‌گیر و منحصر به فرد سازد.
  • تعمیرات آسان: به دلیل ساختار و نصبی که این نما دارد روش تعمیر و تعویض آن بسیار آسان صورت می‌‌‌گیرد؛ چرا که می‌‌‌توان بدون دردسر زیادی از درون ساختمان به آن پرداخت.

 

نمای فریم لس

 

بررسی تفاوت‌‌‌های کرتین وال و فریم لس

با این که این نماها هر دو جزء نماهای شیشه‌‌‌ای می‌‌‌باشند ولی همان گونه که پیش‌‌‌تر هم گفتیم روش‌‌‌ها و متریال‌‌‌های نمای شیشه‌‌‌ای بسیار متنوع است پس حتی اگر ظاهر این دو نما شباهت‌‌‌هایی داشته باشند ولی در روش نصب و اجرای آن کاملا از هم تفکیک می‌‌‌شوند.

  • روش اجرا و نصب

نمای کرتین وال به صورت مجزا از ساختمان و با فاصله از آن نصب خواهد شد که سبب متحمل نکردن ساختمان از بار مرده و ساکن می‌‌‌شود؛ ولی در اجرای نمای فریم لس این گونه نیست، به صورت مستقیم و بدون دخالت فریم باعث بخشیدن دید وسیع و اعطای روشنایی خورشید به طور کامل به ساختمان خواهد شد.

  • میزان پروفیل فلزی

در هر دو نما از آلومینیوم و دیگر آلیاژها استفاده می‌‌‌شود ولی میزان استفاده از آن نسبت به یکدیگر متفاوت می‌‌‌باشد.

  • اندازه شیشه

به دلیل مقاوم‌‌‌تر نمودن نمای فریملس معمولا استفاده از شیشه‌‌‌هایی با ابعاد خیلی بزرگ امکان پذیر نیست و با کنار هم قرار گرفتن شیشه‌‌‌هایی با ابعاد متوسط ساخته می‌‌‌شود به همین دلیل نسبت به کرتین وال از محدودیت بیشتری برخوردار است.

  • ظاهر نما

در برخی طرح‌‌‌ها ممکن است شکل و ظاهر این دو نما مشابه به نظر برسند ولی به طور کلی با توجه به روش اجرای آن‌‌‌ها تشخیص هر یک کار ساده‌‌‌ای است و تفاوت‌‌‌های آن‌‌‌ها مشهود می‌‌‌باشد، همچنین از لحاظ بصری نیز هر نما زیبایی مختص به خود را دارد.

  • مقاومت

در ویژگی‌‌‌های کرتین وال نیز ذکر کردیم که برای مناطق زلزله‌‌‌خیز گزینه‌‌‌ای مناسب‌‌‌تر است و از مقاومت بیشتری نسبت به نمای فریم لس برخوردار می‌‌‌باشد.

  • بودجه مورد نیاز

هزینه‌‌‌های اجرای فریم لس نسبت به اجرای نمای کرتین وال اقتصادی‌‌‌تر خواهد بود.

جمع‌‌‌بندی

کاربرد شیشه‌‌‌های فریم لس یا کرتین وال در طراحی نمای ساختمان‌‌‌های مختلف در کنار توجه‌‌‌های زیادی که به خود جلب کرده است، جلوه‌‌‌ای شیک و مدرن به ساختمان‌‌‌های تجاری و اداری، آپارتمان‌‌‌های مسکونی، ویلاها و دیگر مراکز خواهد بخشید و بسیار چشم‌‌‌گیر و زیبا عمل می‌‌‌کند.

تفاوت‌‌‌های این دو نما را می‌‌‌توان در ساختار، ظاهر، نصب و اجرا و… مشاهده کرد که آن‌‌‌ها به طور کامل از هم تفکیک می‌‌‌کند، از نظر زیبایی بصری هر کدام از آن‌‌‌ها خصوصیات چشم‌‌‌گیر و کاربردی خود را دارا هستند و برای انتخاب بهتر است نوع کاربری ساختمان، سلیقه کارفرما و خصوصیات جوی و منطقه‌‌‌ای را ملاک قرار داد.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x