جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تعدادی شیشه سکوریت
فهرست مطالب

آخرین مقالات

تفاوت ها و شباهت های شیشه سکوریت و شیشه معمولی

تعدادی شیشه سکوریت

فهرست مطالب

همه ما هنگام ورود به مکان‌های مختلف با وسایل و اجسام مختلفی که دارای متریال‌های متفاوت هستند روبرو می‌‌شویم. یکی از متریال‌هایی که در همه مکان‌ها شاهد آن هستیم و زیبایی آن توجه ما را جلب می‌کند شیشه‌ها هستند که کاربرد زیادی دارند و در بین متریال‌های دیگر طرفداران زیادی دارند. نکته‌ای که وجود دارد این است که انواع شیشه‌هایی که همه ما در طول روز با آن‌ها مواجه می‌شویم یک نوع نیستند و با وجود این که برخی از آن‌ها ظاهر مشابهی دارند دارای تفاوت‌های زیادی در جنس، نحوه ساخت و کارایی هستند.

یکی از انواع شیشه‌های پرکاربرد شیشه سکوریت است که با شیشه‌های معمولی تفاوت‌هایی دارد. برای شناخت شیشه سکوریت لازم است که با ویژگی شیشه‌های معمولی و تفاوت‌ها و شباهت‌هایی که با شیشه سکوریت دارند آشنا شویم.

شیشه معمولی چیست؟

شیشه معمولی ابتدایی‌ترین انواع شیشه است که مواد تشکیل‌دهنده آن مواد خامی مانند ماسه، شن، سنگ آهک، فسیل پتاسیم، نمک گلابیر و… هستند که آن‌ها را در درون کوره و حرارت مناسب قرار می‌‌دهند. شیشه‌های معمولی در ابعاد مختلف و مورد نیاز قابل تولید هستند ولی از این شیشه‌ها به دلیل این که مقاومت چندان زیادی در برابر ضربه و عوامل دیگر ندارند و به راحتی شکسته می‌شوند برای کارهایی که به ایمنی و مقاومت زیادی نیاز دارند استفاده نمی‌شود.

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت یکی از انواع شیشه است که بر اساس روش و اصول مخصوص ساخته می‌‌شوند که سبب ضخامت بالا و همچنین مقاومت این نوع شیشه می‌شود. شیشه‌های سکوریت به دلیل ویژگی ضخامت بیشتر و مقاومتی که دارند مورد توجه افراد و صنایع مختلف بوده‌اند.

شیشه سکوریت

کاربردهای شیشه سکوریت

از شیشه‌های سکوریت در فضاها و وسایل مختلفی استفاده می‌شود که به چند نمونه از مهم‌ترین کاربردهای این نوع شیشه می‌پردازیم.

  • یکی از کاربردهای شیشه سکوریت این است که برای ساخت شیشه‌های خودرو استفاده می‌شود و ایمنی بالایی را به وجود می‌‌آورد یعنی در صورت ضربه دیدن به‌راحتی شکسته نمی‌شود.
  • کارایی دیگر این شیشه استفاده برای ساخت انواع ویترین‌های شیشه‌ای مختلف و آکواریوم‌های شیشه‌ای است.
  • صفحه نمایش همه گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ‌ها را با استفاده از این شیشه‌ها می‌سازند.
  • به دلیل مقاومت در برابر حرارت و سرما شیشه‌های بسیاری از لوازم‌خانگی مختلف مانند مایکروویو و یخچال‌ها را با استفاده از این نوع شیشه‌ها تولید می‌‌کنند، علاوه بر این برای ساخت سایر وسایل مانند میزهای شیشه‌ای نیز این نوع شیشه کاربرد زیادی دارد.
  • شیشه‌های سکوریت در ساخت فضاهای مختلف ساختمان مانند نمای بیرون ساختمان، پنجره‌ها، درب‌ها و دیوارهایی مانند دیوار حمام، سرویس بهداشتی و راه‌پله‌ها کاربرد زیادی دارند.

مزیت‌های شیشه سکوریت

باتوجه به کاربردهایی که شیشه سکوریت دارد این نوع شیشه مزیت‌های بسیاری نسبت به سایر شیشه‌ها دارد و برای استفاده در فضاها و فعالیت‌های مختلف شما بسیار مفید و کاربردی هستند.

  • اگر می‌خواهید شیشه‌ای را خریداری کنید که نگران شکستن آن نباشید شیشه سکوریت بهترین گزینه است زیرا مقاومت بسیار بالایی دارند.
  • شیشه سکوریت بسیار مقاوم است اما درصورتی‌که شکسته شود آسیب و خطر زیادی را به وجود نمی ‌آورد و ایمنی بالایی دارند.
  • این شیشه قابلیت استفاده و کاربردهای زیادی در فضاها و وسایل مختلف دارد.
  • شیشه‌های سکوریتی تنوع زیادی در طرح و رنگ دارند.
  • همچنین قابلیت سفارش در اندازه‌های مختلف را دارند.

تفاوت‌های شیشه سکوریت با شیشه معمولی

با وجود این‌که شیشه‌های معمولی کارایی‌های زیادی داشته‌اند اما برای انجام برخی از فعالیت‌ها مناسب نبوده و استحکام کافی را نداشتند بنابراین متخصصان و تولیدکنندگان این حوزه در صدد تولید شیشه مقاوم، با کارایی بالا اقدام مؤثری را انجام دادند. این افراد با انجام تغییراتی مانند اعمال حرارت بالا بر روی شیشه‌های معمولی نسل جدیدی از شیشه‌ها را به نام شیشه سکوریت تولید کرده که برای بسیاری از صنایع و امور مختلف از آن استفاده زیادی می‌شود. مهم‌ترین و بارزترین تفاوت شیشه سکوریت با شیشه‌های معمولی عبارت‌اند از:

مقاومت: یکی از مهم‌ترین و بارزترین تفاوت شیشه‌های سکوریت با شیشه‌های معمولی در این است که شیشه‌های سکوریت مقاومت بسیار بالاتری نسبت به شیشه‌های معمولی دارند. این نوع شیشه در برابر عواملی مانند حرارت و دما و ضربه مقاومت مناسبی دارد و با وجود شباهت‌های ظاهری، هفت برابر بیشتر از شیشه‌های معمولی از خود مقاومت نشان می‌دهند.

نحوه شکستن: تفاوت دیگری که شیشه‌های سکوریت با شیشه‌های معمولی دارند در نحوه شکستن آن‌ها است به این صورت که اگر ضربه یا عامل دیگری باعث شکستن شیشه‌های سکوریت شود این شیشه به‌صورت قطعه‌هایی بسیار ریز شکسته می‌شود که آسیب و خطری جدی را به وجود نمی‌آورند، درصورتی‌که شیشه‌های معمولی هنگام آسیب یا ضربه به‌صورت قطعه‌های بزرگ شکسته می‌شود که خطرناک بوده و بسیار برنده هستند؛ بنابراین به همین دلیل که شیشه‌های سکوریت هنگام شکستن خطر زیادی ندارند از آن‌ها برای خودروسازی و یا ساختمان‌سازی استفاده می‌شود که ایمنی بالایی نسبت به شیشه معمولی دارند.

فرایند ساخت: یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع شیشه در فرایند ساخت آن‌ها است که شیشه‌های سکوریت را در دمای بالا قرار می‌دهند و به نحوی مقاوم‌سازی می‌کنند و سپس برای خنک شدن، آن‌ها را در معرض فشار بالای هوا قرار می‌دهند که در نتیجه انجام این عملیات‌ها شیشه سکوریت مقاوم را تولید می‌‌کنند.

برش مجدد: از دیگر تفاوت‌ها این است که در شیشه‌های سکوریت امکان برش مجدد وجود ندارد، درصورتی‌که شیشه‌های معمولی را می‌‌توان به دفعات متعدد برش داد، بنابراین در ساخت شیشه سکوریت که برای مکان‌های مختلف استفاده می‌‌شود باید در هنگام اندازه‌گیری و برش شیشه‌های سکوریت دقت کرد.

قیمت: به دلیل فرایند ساخت متفاوتی که شیشه‌های سکوریت دارند قیمت بالاتری نسبت به شیشه‌های معمولی دارند و به‌طور تقریبی قیمت شیشه سکوریت ۲ تا ۴ برابر بیشتر از شیشه‌های معمولی است.

تفاوت شیشه سکوریت و شیشه معمولی

 

شباهت‌های شیشه سکوریت با شیشه‌ی معمولی

علی‌رغم تفاوت‌هایی که شیشه معمولی و شیشه سکوریت با هم دارند در برخی از ویژگی‌ها نیز با هم شباهت دارند.

وزن شیشه‌ها: یکی از شباهت‌های که شیشه سکوریت با شیشه معمولی دارد این است که وزن این دو شیشه یکسان است. برای مثال؛ یک قطعه شیشه سکوریت در ابعاد و ضخامت یکسان با شیشه‌ی معمولی، دارای وزنی یکسان نیز هستند و فقط عملیات ساخت آن‌ها متفاوت است.

ضخامت شیشه‌ها: علاوه بر وزن، شیشه‌های سکوریت و معمولی ضخامت یکسانی نیز دارند و با وجود مقاومت بالایی که شیشه سکوریت دارد ضخامت آن مانند شیشه معمولی است.

رنگ شیشه‌ها: در واقع همه عوامل مربوط به ظاهر شیشه‌های سکوریت با شیشه‌های معمولی یکی است؛ بنابراین رنگ آن‌ها هم با هم تفاوتی ندارد و شیشه‌های سکوریت به همان میزان شیشه‌های معمولی شفاف هستند.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x