جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
پارتیشن
فهرست مطالب

آخرین مقالات

آشنایی با ارتفاع و ابعاد استاندارد پارتیشن

پارتیشن

فهرست مطالب

پارتیشن‌ها ابزارهای مفیدی برای تقسیم‌بندی ساختمان‌ها هستند. این ابزارها به مقدار زیادی از بی‌نظمی و ازدحام محیط جلوگیری می‌کنند و سبب ایجاد احساس آرامش برای افراد حاضر در آن فضا خواهند شد. خوشبختانه اخیراً انواع پارتیشن‌ها در مکان‌هایی مانند اداره‌ها، فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، خانه‌ها و حتی پاساژها به چشم می‌خورند. عدم آگاهی از انتخاب مناسب و درست این ابزارهای مفید ممکن است باعث به وجود آمدن محیطی بسته و خفه‌کننده برای افراد شود. در این میان می‌بایست به پارامتر‌هایی مانند ارتفاع و عرض مناسب، جنس پارتیشن، نیاز محیط و طراحی دکوراسیون محیط توجه ویژه‌ای داشت و متناسب با‌ آن تصمیم گرفت.

ویژگی ‌های پارتیشن اداری

در دکوراسیون مدرن معمولاً برای تفکیک محیط‌ها از یکدیگر به‌جای استفاده از دیوار، پارتیشن‌هایی با اندازه و جنس‌های مختلف را به کار می‌گیرند. این پارتیشن‌ها نسبت به دیوار از مزیت‌های بسیاری برخوردار هستند که از جمله این مزیت‌ها می‌توان به قابلیت جابه‌جایی، قابلیت تنظیم ارتفاع، امکان رنگ کردن و نصب پرده در بعضی از جنس‌ها و زیبایی اشاره کرد.

همان‌طور که بیان گردید پارتیشن‌ها بهترین ابزار برای جداسازی فضا در محیط‌های باز به حساب می‌آیند. در این میان محیط‌های اداری به‌دلیل همهمه و ازدحام مردم کاندیداهای بسیار مناسبی برای نصب انواع پارتیشن به شمار می‌روند. می‌بایست برحسب نیاز اداره و همچنین دکوراسیون‌ آن پارتیشنی را انتخاب کرد تا به میزان زیادی سبب جلوگیری از به‌هم ریختگی محیط کار شود. از جمله ویژگی‌های انواع پارتیشن اداری می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • پارتیشن‌های آلومینیومی: سبک هستند و نصب آن‌ها راحت است.
  • پارتیشن‌های شیشه‌ای: شفاف و زیبا هستند و قابلیت انعکاس نور را نیز دارند.
  • پارتیشن MDF: قابلیت عایق صدای بالایی دارند.
  • پارتیشن ترکیبی: از نمای بسیار زیبا و قابلیت شخصی‌سازی بالایی برخوردار هستند.
  • پارتیشن PVC: در برابر رطوب از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

 

پارتیشن

میزان ارتفاع و طول و عرض استاندارد پارتیشن

بسته به نوع محیطی که برای نصب پارتیشن انتخاب می‌شود؛ باید پارتیشن‌هایی با ابعاد استاندارد مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال در بعضی از محیط‌های ادارای مانند بانک‌ها یا آژانس‌های مسافرتی نیاز است که پرسنل با یکدیگر ارتباط مطلوب داشته باشند؛ در نتیجه می‌بایست در این محیط‌ها از پارتیشن‌هایی با ارتفاع 120 تا 145 سانتی‌متر استفاده کرد. با استفاده از این پارتیشن‌ها ضمن تفکیک محیط، ارتباط بین کارمندان نیز حفظ خواهد شد.

اما ممکن است در مکان‌هایی نیاز به ایجاد حفاظت و حریم شخصی بیشتری از یک محیط باشد؛ ‌به عنوان مثال دفتر کار رئیس یا اتاق جلسات. در این مکان‌‌ها بهتر است از پارتیشن‌هایی بهره برد که علاوه‌بر عایق صدا بودن، ارتفاع آن‌ها نیز تا سقف ادامه داشته باشد. بسته به سلیقه و دکوراسیون محیط می‌توان از پارتیشن‌های شیشه‌ای، ترکیبی، هوشمند، MDF و… استفاده کرد.

انواع پارتیش اداری

علاوه‌بر دقت به ارتفاع و عرض پارتیشن لازم است به نکات دیگری که در انتخاب پارتیشن مناسب اهمیت بسزایی دارند توجه ویژه‌ای داشت. معمولاً پارتیشن‌ها را برحسب نوع جنس متریال به کار رفته دسته‌بندی می‌کنند. از جمله پرکاربرد‌ترین مواد اولیه برای ساخت پارتیشن اداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پارتیشن اداری شیشه ‌ای تک جداره

یک انتخاب مناسب و ایده‌آل برای محیط‌هایی که هدف از قرار دادن پارتیشن تنها تفکیک فضا بوده پارتیشن‌های شیشه‌ای تک جداره هستند. این پارتیشن‌ها برای محیط‌هایی که نیازی به عایق کردن صدا یا فضا وجود نداشته به کار گرفته می‌شوند. دلیل استفاده از این نوع پارتیشن‌ها به خاصیت و ویژگی‌های شیشه آن بازمی‌گردد.

شیشه ابزاری است که نور را به‌خوبی منعکس می‌کند و همین امر موجب روشنایی بیشتر محیط نیز خواهد شد. پارتیشن‌های شیشه‌ای در ارتفاع‌های کوتاه، متوسط و بلند قابل استفاده هستند. همچنین اگر به ایجاد حریم مناسب برای یک مکان تمایل دارید، می‌توانید با استفاده از شیشه‌های مات یا مشجر برای یک مکان حریم خصوصی ایجاد کنید.

پارتیشن اداری شیشه ‌ای دو جداره

این نوع پارتیشن‌های از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. معمولاً شیشه‌ها با ضخامت 6 میلی‌متر و به‌صورت دو جداره وجود دارند که بین آن‌ها فضایی در نظر گرفته شده است. این شیشه‌ها عایق بسیار مناسبی برای صدا به حساب می‌آیند. یک مشخصه جالب برای این نوع پارتیشن امکان کار گذاشتن پرده‌های کرکره‌ای در بین دو جدار آن‌ها و ایجاد حریم خصوصی برای یک مکان بوده که قابلیت کنترل آن نیز به دست افراد خواهد بود.

پارتیشن شیشه ای با پروفیل آلومینیومی

گاهی برای ایجاد قالب‌بندی پارتیشن‌های شیشه‌ای و ایجاد قابلیت دید بهتر ارتفاع پارتیشن، در پارتیشن‌های شیشه‌ای پروفیل‌هایی را به کار می‌برند. این امکان برای ایجاد استحکام بیشتر و همچنین تناسب با دکوراسیون بسیار مفید است.

پارتیشن MDF

امروزه از چوب MDF در ایجاد پارتیشن‌های مستحکم و عایق صدا استفاده گسترده‌ای می‌شود. این پارتیشن معمولاً برای دکوراسیون‌های چوبی و طرح چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اگر از پارتیشن‌ها در ارتفاع‌های بلند بهره بگیرند از قوی‌ترین عایق‌ها به شمار می‌روند.

پارتیشن اداری هوشمند

پارتیشن هوشمند نوعی پارتیشن شیشه‌ای بوده که به‌صورت تک جداره یا دو جداره وجود دارد. ویژگی که این پارتیشن را از پارتیشن‌های شیشه‌ای دیگر متمایز می‌سازد، قابلیت تبدیل آن به شیشه‌ شفاف یا مات است. همچنین در شیشه‌ این پارتیشن‌ها نوعی کریستال مایع وجود داشته که با فرمان شما به‌صورت کنترل از راه دور، بارهای الکتریسیته درون شیشه جریان یافته و باعث تغییر شکل شیشه از شفاف به مات خواهند شد. به این صورت این امکان وجود دارد که با فشردن یک دکمه پارتیشن را از حالت شفاف به مات تغییر دهید.

این نوع پارتیشن باتوجه به این قابلیت جالب می‌تواند کاربرد گسترده‌ای را خصوصاً در محیط‌های اداره و دفاتر کار داشته باشد؛ اما یکی از معایب پارتیشن اداری هوشمند گران قیمت بودن آن است.

پارتیشن

سخن پایانی

استفاده از هر ابزاری در علم مهندسی باید بادقت و حساب شده باشد؛ پارتیشن‌ها نیز از این قائده مستثنی نیستند. برای استفاده از پارتیشن برای یک محیط لازم است تا در ابتدا با بازدید از محیط دکوراسیون و موقعیت‌ درهای ورودی و خروجی را در نظر گرفت. سپس به‌صورت کاملاً کارشناسانه به طراحی مسیر پارتیشن‌ها پرداخت. در مرحله‌ بعد نیز باید به مواردی مانند ارتفاع و ابعاد استاندارد پارتیشن دقت نموده و سپس پارتیشن مناسب را نصب کرد. پس از نصب نیز می‌توان با استفاده‌ از فوم‌های مخصوصی به عایق شدن آن‌ها افزود. همچنین می‌توان با رنگ‌‌آمیزی آن‌ها جلوه‌ دیگری به محیط بخشید.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 1 / 5 – تعداد رای 1
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x