جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
natural-water-rain-drops-glass-window-abstract-texture-background
فهرست مطالب

آخرین مقالات

علت بخار کردن شیشه دوجداره و روش ‌های رفع آن

natural-water-rain-drops-glass-window-abstract-texture-background

فهرست مطالب

در فصول سرد سال به دلیل اینکه دمای داخلی خانه و دمای بیرون با یکدیگر تفاوت دارند، شاهد بخار در شیشه‌های دوجداره خواهید بود. به طور کلی این بخار پس از دو ساعت از بین خواهد رفت؛ اما همین مدت زمان کم نیز ممکن است باعث به وجود آمدن حسی ناخوشایند شود. دلایل مختلفی باعث به وجود آمدن بخار در شیشه‌های دوجداره می‌شوند. در واقع علت بخار کردن شیشه دوجداره و روش‌های رفع آن با در نظر گرفتن انواع بخار گرفتگی شیشه مشخص خواهد شد.

انواع بخار گرفتگی شیشه ‌های دوجداره

اختلاف دما موجب بخار گرفتگی شیشه‌ها می‌شود. بخار گرفتگی در این شیشه‌ها معمولاً در سطوح بیرونی، سطوح داخلی یا بین دو لایه اتفاق می‌افتد. در واقع ایجاد بخار در هر یک از سطوح مختلف دلایل مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال هنگامی که شاهد بخار در سطوح بیرونی پنجره دوجداره هستید، یعنی دمای بیرون خانه بیشتر از دمای داخلی منزل است.

بسیاری از افراد پس از مشاهده بخار بر روی سطح بیرونی پنجره‌های منزل، آن را دلیلی بر نامرغوب بودن شیشه پنجره می‌دانند. بهتر است بدانید که این مورد کاملاً طبیعی بوده و نشان دهنده کارکرد مناسب و استاندارد است.

معمولاً پنجره‌های دوجداره دارای عایق‌بندی مناسبی هستند؛ اما در صورتی که عایق‌بندی اصولی و درستی انجام نشده باشد، سطح بیرونی شیشه بخار می‌کند یا اصلاً بخاری به وجود نمی‌آید. بخار گرفتگی در قسمت داخلی شیشه‌های دوجداره به دلیل رطوبت بالا و تهویه نامناسب منزل اتفاق می‌افتد.

در برخی از مواقع نیز به علت اختلاف دمای زیادی که در فضای داخلی و سطح شیشه وجود دارد، این بخار تشکیل می‌شود. بخار گرفتگی سطوح داخلی اغلب در شیشه‌های تک جداره مشاهده می‌شود. به منظور جلوگیری از بخار این سطوح باید اقدام به ایجاد یک تهویه مناسب برای منزل کرد.

همچنین می‌توانید با تنظیم کردن دمای منزل از به وجود آمدن این بخار گرفتگی جلوگیری کنید. نوع دیگری از بخار گرفتگی که در شیشه‌های دوجداره رخ می‌دهد، بخار گرفتگی بین دو لایه است. توجه داشته باشید بسیاری از افراد که از پارتیشن شیشه ای، شیشه سکوریت یا شیشه‌ رنگی استفاده می‌کنند نیز شاهد بخار گرفتگی خواهند بود.

این مشکل می‌تواند به دلیل بی‌کیفیت بودن شیشه‌ها باشد. در صورتی که شیشه‌های دوجداره از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند؛ تنها راه حل از بین بردن بخار میان دو لایه، تعویض کردن شیشه‌ها است. یکی دیگر از راه‌ها و روش‌های برطرف کردن بخار در شیشه‌های دوجداره استفاده از محلول مه خشک کن است.

مهم ‌ترین دلیل بخار شیشه ‌های دوجداره

یکی از سؤالاتی که همواره در رابطه با بخار گرفتگی شیشه‌های دوجداره مطرح می‌شود این است که اصلی‌ترین دلیل برای بخار گرفتگی آن‌ها چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید به این نکته توجه داشته باشید که در بین شیشه‌های دوجداره گازی به نام گاز آرگون وجود دارد. در صورتی که این گاز به هر طریقی تخلیه گردد، باعث به وجود آمدن بخار بین دو لایه می‌شود.

در واقع پس از تخلیه گاز آرگون هوا جای آن را خواهد گرفت. تخلیه گاز آرگون به عنوان مهم‌ترین دلیل بخار شیشه‌های دوجداره به شمار می‌آید. دلایل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث به وجود آمدن این مشکل گردند. برخی از این عوامل شامل عایق‌بندی نامناسب و استفاده بیش از حد از پنجره می‌شود.

در صورتی که پنجره بیش از ۱۰ سال عمر داشته باشد، امکان به وجود آمدن بخار در آن افزایش پیدا می‌کند. کیفیت پایین پنجره، استفاده نکردن از چسب بوتیل و لب پر شدن شیشه در زمان نصب نیز از دلایل بسیار مهمی هستند که باعث بخار گرفتگی شیشه‌های دوجداره خواهند شد.

روش ‌های برطرف کردن بخار شیشه دوجداره

در حالت معمول نباید هیچ گونه بخاری بر روی شیشه‌های دوجداره به وجود بیاید؛ اما در صورتی که این مشکل را مشاهده کردید باید اقدام به برطرف کردن آن نمایید. اولین قدم برای رفع این مشکل پیدا کردن دلیل و علت بخار شیشه است. یکی از انواع بخار‌هایی که در شیشه‌های دوجداره اتفاق می‌افتد و معمولاً از بین بردن آن در مقایسه با سایر دلایل سخت‌تر است، بخار زدگی میان دو جداره پنجره خواهد بود.

برای برطرف کردن مشکلات مربوط به بخار زدگی می‌توانید اقدام به تعویض شیشه یا استفاده از برخی از محلول‌ها که به عنوان مه خشک کن در بازار وجود دارند، کنید. محلول مه خشک کن برای برطرف کردن بخار و قطرات آب میان شیشه های دوجداره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلام پایانی

معمولاً به دلیل تفاوت دما بین فضای بیرونی و داخلی منزل شاهد بخار زدگی در پنجره‌های دوجداره خواهید بود. این بخار زدگی می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. از مهم‌ترین این دلایل می‌توان به مرغوب نبودن جنس شیشه‌های به کار رفته و همچنین به علت آب‌بندی نکردن مناسب اشاره کرد. برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید اقدام به تعویض شیشه‌های دوجداره کنید؛ اما استفاده از محلول‌های مه خشک کن نیز در برخی از مواقع می‌تواند برطرف کننده این مشکل باشد.

همچنین بخوانید:

روش های تمیز کردن شیشه حمام

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x