جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
انواع شیشه نشکن
فهرست مطالب

آخرین مقالات

کاربرد شیشه نشکن در صنعت ساختمان

انواع شیشه نشکن

فهرست مطالب

شیشه به عنوان ابزار درخشان و شفاف در صنعت معماری کاربردهای گسترده‌ای دارد. در بسیاری از مکان‌ها، می‌توان از شیشه به منظور انتقال نور، زیبایی و وسعت دادن به محیط استفاده کرد. خوشبختانه امروزه با استفاده از روش‌های جدید، شیشه‌هایی ساخته می‌شوند که استحکام بسیار بالایی دارند و به اندازه‌ شیشه‌های معمولی شکننده نیستند. این شیشه‌ها، در برابر سرما و گرما عایق بوده و در مواجهه با تغییرات دما نمی‌شکنند؛ از این رو، از نظر ایمنی در سطح بالایی قرار دارند. شیشه سکوریت، لمینت و شیشه‌ای نمونه‌هایی از انواع شیشه‌های نشکن هستند.

انواع شیشه ‌های نشکن

نام شیشه‌های نشکن ممکن است کمی برای شما فریب‌دهنده باشد. در واقع شیشه‌های نشکن هم مانند شیشه‌های معمولی می‌شکنند؛ اما تفاوتی که دارند، این است که این شیشه‌ها در مقابل شکستن مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. این موضوع به دلیل نحوه ساخت و ضخامت بیشتر آن‌هاست. مسئله‌ دیگر این بوده که شیشه‌های نشکن در اثر شکستن،‌ لبه‌های تیز به جا نمی‌گذارند و به اصطلاح پودر می‌شوند. البته در نظر داشته باشید که با توجه به مکان مورد نظر، باید از شیشه‌های نشکن مناسب استفاده کرد.

شیشه فلوت

این نوع از شیشه‌ها، فرم اولیه‌ فرآوری شیشه هستند که به شیشه سبز هم معروف‌اند. شیشه‌های فلوت در ضخامت‌های 2 تا 20 میلی‌متری تولید می‌شوند. لازم است قبل از تبدیل این شیشه‌ به شیشه سکوریت و لمینت، ابعاد، فرم و منافذی که نیاز است در آن وجود داشته باشند، تعبیه شوند؛ زیرا بعد از لمینت کردن، امکان ایجاد تغییرات روی آن وجود ندارد.

شیشه مشجر

استفاده از شیشه‌ مشجر، از دیرباز تاکنون ادامه دارد. برای مکان‌هایی که لازم است، نور وارد محیط شوند، شیشه مشجر گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. همچنین به کمک شیشه مشجر می‌توان مانع از دید خارج به داخل شویم.

شیشه مات

کاربرد شیشه‌ مات نیز مشابه شیشه‌های مشجر است؛ اما ظاهری شیک‌تر به مکان شما می‌دهد. از پرکاربردترین شیشه‌های مات می‌توان به شیشه‌ سند بلاست و ساتیا اشاره کرد. شیشه‌ سندبلاست به دلیل اضافه کردن ماسه به سطح رویی آن، حالت نرمی دارد و ممکن است فضاهای خالی شفافی نیز روی آن دیده شود. شیشه‌های ساتیا با استفاده از تکنولوژی به‌روزتری فرآوری می‌شوند. شیشه‌‌های ساتیا در اثر اضافه کردن اسید به سطح رویی شیشه ایجاد می‌شوند. گودی‌هایی که روی شیشه ایجاد می‌کنند بسیار ریز و یک‌دست هستند. در این شیشه، فضای خالی شفاف کمتری دیده می‌شود.

شیشه رنگی نشکن

شیشه رنگی

شیشه‌ رنگی اغلب نقش تزئینی دارد و در فروشگاه‌ها، ساختمان‌ها و منازل مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیشه رنگی به دلیل اضافه کردن رنگ، مقدار زیادی از نور را جذب می‌کند. در مکان‌هایی که بسیار نورگیر هستند برای کاهش شدت نور و همچنین جلوگیری از گرمای محیط از شیشه رنگی استفاده می‌شود. برای رنگی کردن شیشه لمینت، می‌بایست از یک طلق رنگی کمک گرفت و آن را در بین دو شیشه قرار داد. شیشه‌ رنگی، رنگ‌های جذابی ایجاد می‌کند.

شیشه آینه ‌ای

یکی از جذاب‌ترین نوع شیشه‌ها بخصوص در نمای بیرونی ساختمان‌ها شیشه‌های رفلکس یا آینه‌ای هستند. هدف از نصب این شیشه‌ها، کاهش نور ورودی در طول روز و همچنین زیبایی نمای ساختمان‌ها است. این شیشه‌ها در طول روز با افزایش شدت تابش نور خورشید به دلیل خاصیت آینه‌ای خود، مقدار زیادی از نور را بازتاب می‌کنند؛ اما در طول شب تقریبا مانند شیشه‌های معمولی هستند. در فرآوری این نوع از شیشه‌ها، برخی فلزات مانند آلومینیوم،‌ مس یا نقره به کار برده می‌شود.

شیشه سکوریت

از محبوب‌ترین نوع شیشه‌ها می‌توان به شیشه سکوریت یا میرال اشاره کرد. شیشه‌ سکوریت ضخیم‌تر، شفاف‌تر و محکم‌تر از شیشه‌های خام فلوت هستند. مقاومت این شیشه‌ها در برابر گرما و سرما باعث شده که بسیاری از مهندسان برای درهای خروجی و ورودی نیز از شیشه‌ سکوریت استفاده کنند.

شیشه لمینت

شیشه لمینت، مستحکم بوده و از پرس کردن دو یا چند شیشه به یکدیگر ایجاد می‌شوند.

نحوه تولید شیشه ‌های نشکن

شیشه‌ نشکن به دلیل تحمل حرارت زیاد در طول ساخت، از استحکام بالایی برخوردار است. برای تهیه‌ شیشه‌های نشکن، ابتدا متریال موردنیاز را درون کوره‌هایی با دمای 700 درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند؛ سپس این شیشه‌ها در ابعاد و شکل‌های مختلف (مثلا مات، مشجر، آینه‌ای براق یا شفاف) قالب‌گیری می‌شوند. در مرحله‌ بعد، با قرار دادن آن‌ها در محل‌هایی با حرارت کم، این مواد شروع به سرد شدن می‌کنند و شیشه نشکن را به وجود می‌آورند.

کاربردهای شیشه نشکن

شیشه‌های نشکن امروزه کاربردهای زیادی در معماری دارند. از جمله آن‌ها، می‌توان به کاربرد شیشه‌های نشکن در ساخت درب‌های ساختمان، پارتیشن‌بندی، نرده و نما اشاره کرد.

درب ‌های ساختمان

امروزه در بسیاری از ساختمان‌های مدرن استفاده از درب‌های شیشه‌‌ای نشکن بسیار مرسوم است. این درب‌ها ممکن است به صورت لولایی، ریلی یا برقی باشند. استفاده از درب‌های شیشه‌ای نشکن باعث افزایش نور محیط داخلی و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

درب با شیشه نشکن

پارتیشن بندی

از پارتیشن‌های شیشه‌ای در محیط‌هایی نظیر فروشگاه‌ها، دفاترکار و مراکز درمانی استفاده می‌شود. با استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای همچون پارتیشن شیشه‌ لمینت، علاوه بر تفکیک مکان‌ها به قسمت‌های مختلف، می‌توان به زیبایی ظاهری آن محیط نیز افزود.

نرده‌

امروزه انواع مختلفی از نرده‌های شیشه‌ای همچون شیشه سکوریت، متناسب با سبک طراحی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اگر دکوراسیون شما شیک و مدرن است، استفاده از نرده‌های شیشه‌ای در محیط‌هایی مانند کنار استخر، جانپناه‌ها، تراس، بالکن و راه پله توصیه می‌شود. نرده‌های شیشه‌ای با بازتاب نور، منظره‌ زیبایی را برای محیط شما به ارمغان می‌آورند.

نما

بسیاری از برج‌های بلند برای خاص شدن ساختمان خود از نماهای شیشه‌ای و آینه‌ای استفاده می‌کنند. این موضوع در ساختمان‌های تجاری و اداری بیشتر مشهود است. شیشه‌های نشکن همچون شیشه سکوریت، علاوه بر جلوه‌ زیبایی که به دکوراسیون می‌دهد؛ با بهره گیری از نور طبیعی خورشید به میزان زیادی از مصرف برق و انرژي جلوگیری می‌کند.

کلام آخر

دنیای شیشه و آینه از گذشته مورد توجه بشر قرار گرفته است. شیشه برای انسان به عنوان عنصری شفاف، آرامش‌بخش و پاک در نظر گرفته می‌شود و به کار بردن آن در محیط‌های داخلی ساختمان باعث القای این حس به بیننده می‌شود. خوشبخانه امروزه با طراحی شیشه‌های نشکن، به میزان زیادی از شکنندگی و موج‌دار بودن شیشه‌های قدیمی کاسته شده و شیشه‌های نشکن متنوعی ساخته شده‌اند. از جمله نمونه‌های شیشه نشکن می‌توان به شیشه لمینت، سکوریت و… اشاره کرد. هر کدام از این شیشه‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که لازم است برای استفاده از آن‌ها، حتما به اصول معماری و مهندسی سازه توجه ویژه داشت.

بیشتر بخوانید:

عوامل تاثیر گذار در انتخاب انواع نرده شیشه ای

نحوه تشخیص شیشه سکوریت از دیگر شیشه ها

مزیت استفاده از شیشه در ساختمان ‌های مدرن

 

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 1
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x